מולטי ויטמין לנשים בהריון: באיזה פרנטאל לבחור?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

אם את מתלבטת איזה תוסף פרנטאל לבחור (או אם בכלל כדאי לקחת תוסף כזה), בואי נראה מה התוספים שקיימים כיום בשוק ומה כל אחד מהם מכיל:

מה זה פרנטאל?

“פְּרֶנַטַאל” הוא כינוי לתוסף מולטי ויטמין ומינרל לנשים בהריון. באנגלית pre-natal פירושו, “לפני הלידה”. תוסף כזה אמור לספק ויטמינים ומינרלים שדרושים לנשים הרות. הכמוסות שלו גדולות למדי, כיוון שהן מכילות מגוון של ויטמינים ומינרלים.

האם כל אישה בהריון צריכה לקחת תוסף כזה?

בהריון הגוף שלנו זקוק לכמות גדולה יותר כמעט מכל רכיבי התזונה (למשל, 50% יותר ברזל), אבל לתוספת קלורית קטנה יחסית. הגוף מצידו, יעיל יותר בספיגה של רכיבי תזונה שונים, כך שעבור רוב הוויטמינים והמינרלים, אם התזונה שלך טובה, אפשר לקבל את הכמות הדרושה.

עם זאת, לא תמיד התזונה אופטימלית, ויש בכל זאת רכיבי תזונה שקשה מאוד לקבל את כל הכמות הדרושה שלהם מתזונה בלבד (כמו ברזל, ויטמין D ויוד).
למשל, בסקר מב”ת שערך משרד הבריאות בין השנים 2014-2016 נמצא שלמעלה מ-90 אחוזים מהנשים בגיל הפוריות צורכות ביום פחות ויטמין D מהמומלץ ולמעלה מ-80 אחוזים מהנשים בגיל הפוריות צורכות סידן בכמות שנמוכה מהכמות היומית המומלצת. גם צריכת היוד שלנו נמוכה מדי בגלל הסתמכות על מים מותפלים.

בנוסף, יש מצבים כמו הריון מרובה עוברים, טבעונות, הימנעות ממוצרי חלב מסיבות אחרות ועוד, שבהם התזונה זקוקה לחיזוק של ויטמינים ומינרלים מבחוץ.

בשנת 2017, עדכן משרד הבריאות את ההמלצות שלו לתוספים בהריון והמליץ על ארבעה רכיבי תזונה שיש לקחת כתוספים: חומצה פולית, ברזל, ויטמין D ויוד.
מכיוון שתוספים מסוג “פרנטאל” מכילים את הרכיבים האלה, הגיוני כבר ליטול תוסף מהסוג הזה ובכך גם ליצור מעין “רשת בטחון” תזונתית עבור ויטמינים ומינרלים נוספים.

מה ממליץ משרד הבריאות?

משרד הבריאות ממליץ על התוספים הבאים:
חומצה פולית – במהלך שנות הפוריות 400 מק”ג חומצה פולית כתוסף, לפחות חודש ימים לפני הכניסה להריון. (במצבים מיוחדים יש לשקול מתן מינון גבוה יותר של חומצה פולית).
גם במהלך ההיריון מומלץ להמשיך לצרוך חומצה פולית לצורך התפתחות העובר וגדילתו הנאותה וכן למניעת אנמיה אצל האישה.
ברזל – מתום החודש השלישי להיריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה – 30 מ”ג בכל יום.
ויטמין D – במשך כל ההריון ותקופת ההנקה מומלץ ליטול ויטמין D במינון של 400-200 יחידות בינלאומיות (כמות המקבילה ל-5-10 מיקרוגרם).
יוד – מינון של 150-250 מיקרוגרם. לפחות חודש לפני שהאשה מתכננת להרות, במשך כל ההיריון וכל תקופת ההנקה.   

אז באיזה תוסף פרנטאל לבחור?

קיימים בארץ 4 תוספים שהם הנפוצים ביותר. סיכמתי את הנתונים העיקריים בטבלה, שמציינת גם את הקצובה המומלצת לנשים בהריון, כך שתוכלי להשוות אליה. בטבלה לא מופיעים רכיבי תזונה נוספים שקיימים בתוספים, אתייחס אליהם בנפרד בסיכום בהמשך. נעבור על כל מותג ונראה איפה היתרונות והחסרונות של כל אחד (אם קיימים).

טבלת השוואה בין הסוגים הנפוצים של תוספי מולטי ויטמין ומינרל לנשים הרות ("פרנטאל") בישראל

פרנטאל פלוס בטא קרוטן (מנון)

את המותג הזה מקבלים דרך מרשם רופא והוא הזול ביותר.
חומצה פולית – מכיל את המינון המקסימלי – 1000 מק”ג. אין בכך בעיה, אבל אם לוקחים עוד תוספים שמכילים חומצה פולית, כמו תוספי ברזל מסויימים, אפשר להגיע למינונים מיותרים של חומצה פולית.
ברזל – לכאורה, מינון גבוה, אבל כמות הברזל “נטו” בתכשיר (ברזל אלמנטלי) היא 19.8 מ”ג בלבד, כך שהמינון בפועל נמוך יותר מהמינון המומלץ וגם מהמלצת משרד הבריאות.
סוג הברזל – פרוס פומראט – מלח ברזל שספיגתו טובה, אבל עלול לגרום לתופעות לוואי.
ויטמין D – מינון שנמוך מהמינון המומלץ וגם מהמינון במותגים אחרים של פרנטאל, אך תואם את המלצות משרד הבריאות לתוספים בהריון.
יוד – מכיל את המינון המומלץ לנשים שאינן בהריון ואינן מיניקות ותואם להמלצות משרד הבריאות. עם זאת, זה לא בהכרח חסרון, כיוון שזה מאפשר מעבר הדרגתי מהמינון הנמוך של יוד בתזונה אל המינון המומלץ – אבל צריך יהיה להוסיף יוד בתוסף נפרד בסופו של דבר או לעבור למותג אחר של פרנטאל.
ויטמין A – מכיל גם בטא קרוטן וגם ויטמין בצורת רטינול. עם זאת, המינון נמוך בהרבה מהסף העליון המותר ואין בעיה.

מולטי ויטמין לנשים בהריון (אלטמן)

את המותג הזה קונים באופן פרטי, ללא צורך במרשם רופא אך בבתי המרקחת של קופות החולים מחירו אמור להיות נמוך יותר מאשר ברשתות הפארם או בתי מרקחת פרטיים.
חומצה פולית – מכיל את המינון המומלץ.
ברזל – מכיל את המינון המומלץ לפי המלצות משרד הבריאות כמינון מניעתי למניעת אנמיה. ייתכן שבשלבים מתקדמים יותר של ההריון תזדקקי לתוסף ברזל בנוסף. סוג הברזל, ביס גליצינאט, נחשב כברזל בעל ספיגה גבוהה וללא תופעות לוואי.
ויטמין D – נמוך מהמינון המומלץ, אבל תואם את המלצות משרד הבריאות. כדאי לבצע בדיקת דם ובמידת הצורך ליטול תוסף ויטמין D בנפרד.
יוד – מכיל את המינון המומלץ.
ויטמין A – מכיל בטא קרוטן בלבד, ללא רטינול.
בנוסף: מכיל יותר מגנזיום מהתוספים האחרים.

פריג’נטלי (סופהרב)

גם את המותג הזה קונים באופן פרטי ללא צורך במרשם. כדאי לבדוק אם בבית המרקחת של הקופה הוא נמכר במחיר מוזל בהשוואה לרשתות הפארם ובתי מרקחת פרטיים.
חומצה פולית – מכיל את המינון המומלץ בצורת מתיל פולאט ולא חומצה פולית. מתיל פולאט היא הנגזרת הפעילה של החומצה הפולית.
ברזל – מכיל מעט יותר מהמינון המומלץ לפי המלצות משרד הבריאות כמינון מניעתי למניעת אנמיה (וזה בסדר). ייתכן שבשלבים מתקדמים יותר של ההריון תזדקקי לתוסף ברזל בנוסף. סוג הברזל, ביס גליצינאט, נחשב כברזל בעל ספיגה גבוהה וללא תופעות לוואי.
ויטמין D – נמוך מהמינון המומלץ, אבל תואם את המלצות משרד הבריאות. כדאי לבצע בדיקת דם ובמידת הצורך ליטול תוסף ויטמין D בנפרד.
יוד – מכיל את המינון המומלץ.
ויטמין A – מכיל גם בטא קרוטן וגם ויטמין בצורת רטינול. עם זאת, המינון נמוך בהרבה מסף הרעילות ואין בעיה.

מולטי ויטמין 9 חודשים+ (דרך חיים)

את המותג הזה משיגים בבתי המרקחת של הכללית.
חומצה פולית – מכיל מינון כפול מהמומלץ, עדיין מתחת לסף העליון המומלץ לצריכה.
ברזל – כמו בפרנטאל של מנון, התרכובת היא פרוס פומראט.
מלח ברזל שספיגתו טובה, אבל עלול לגרום לתופעות לוואי. המינון על פניו נראה כמו המומלץ, אבל בפועל הברזל נטו שיש בתרכובת הוא 9 מ”ג בלבד.
ויטמין D – נמוך מהמינון המומלץ, אבל תואם את המלצות משרד הבריאות. כדאי לבצע בדיקת דם ובמידת הצורך ליטול תוסף ויטמין D בנפרד.
יוד – שימו לב שתוסף זה אינו מכיל יוד כך שלרוב הנשים, התוסף הזה לא מתאים. התוסף יכול להתאים לנשים עם פעילות יתר של בלוטת התריס, שמומלץ להן להימנע מתוסף שמכיל יוד.
בנוסף: בניגוד לתוספים הקודמים, התוסף גם לא מכיל את המינרלים מגנזיום, נחושת, מנגן, כרום, מוליבדן ואת הוויטמינים ביוטין וחומצה פנטותנית.

עוד תוסף, פחות נפוץ, אבל קיים בארץ – מקסי הלת’ פרנטאל ללעיסה

לא כללתי אותו בטבלה העליונה כי הוא פחות נפוץ, אבל יכול להתאים לנשים שעברו ניתוח בריאטרי או נשים שלא מסוגלות לבלוע את הכדור.
חומצה פולית – מכיל מינון כפול מהמומלץ, עדיין מתחת לסף העליון המומלץ לצריכה.
ברזל – מכיל מינון כמומלץ, הברזל בצורת פריק גליצינאט.
ויטמין D – נמוך מהמינון המומלץ, אבל תואם את המלצות משרד הבריאות. כדאי לבצע בדיקת דם ובמידת הצורך ליטול תוסף ויטמין D בנפרד.
יוד – מכיל 100 מק”ג, מתחת להמלצת משרד הבריאתו. צריך להוסיף יוד בהדרגה עד למינון של 220 מק”ג.
ויטמין A – מכיל בטא קרוטן במינון של 3000 IU
בנוסף: מכיל את כל שאר הוויטמינים והמינרלים כמו התוספים האחרים (למעט “דרך חיים”)

הנה שוב טבלת ההשוואה, והפעם עם המקסי הלת’

קצובה יומית מומלצת לנשים בהריון מולטי ויטמין לנשים בהריון אלטמן פרנטל פלוס
מנון
פריג’נטלי
סופהרב
מולטי ויטמין 9 חודשים+ דרך חיים פרנטאל ללעיסה מקסי הלת’
חומצה פולית 400 מק”ג 400 מק”ג 1000 מק”ג 400 מק”ג (בצורת מתיל פולאט) 800 מק”ג 800 מק”ג
ברזל 27 מ”ג 30 מ”ג 60 מ”ג
כ-20 מ”ג ברזל אלמנטלי בלבד
36 מ”ג 28 מ”ג
כ-9 מ”ג ברזל אלמנטלי בלבד
28 מ”ג
ויטמין D 600 IU 400 IU 250 IU 400 IU 400 IU 400 IU
יוד 220 מק”ג 220 מק”ג 150 מק”ג 220 מק”ג לא מכיל 100 מק”ג
ויטמין A 2566 IU 1500 IU בטא קרוטן 1500 IU בטא קרוטן ועוד 1500 IU רטיניל אצטט 1500 IU בטא קרוטן ועוד 1500 IU רטיניל אצטט 4000 IU בטא קרוטן 3000 IU בטא קרוטן
ויטמין B6 1.9 מ”ג 10 מ”ג 10 מ”ג 10 מ”ג 2.6 מ”ג 20 מ”ג
ויטמין B12 2.6 מק”ג 12 מק”ג 12 מק”ג 12 מק”ג 8 מק”ג 20 מק”ג
סידן 1000 מ”ג 250 מ”ג 250 מ”ג 250 מ”ג 200 מ”ג 200 מ”ג
מגנזיום 360 מ”ג 125 מ”ג 50 מ”ג 50 מ”ג לא מכיל 50 מ”ג
אבץ 11 מ”ג 11 מ”ג 25 מ”ג 25 מ”ג 25 מ”ג 15 מ”ג

האם עדיף להזמין מחו”ל?

כניסה לאתרים דוגמת iherb תציג בפנינו שפע של אפשרויות לתוספים עבור נשים בהריון. תוכלי להשוות לטבלה כדי לוודא שהרכיבים במינונים המומלצים. אישית, אני חוששת להזמין מחו”ל בדואר מוצר רגיש כמו תוסף תזונה, כיוון שאין לי מידע על תנאי השינוע שלו. בנוסף, אין לנו מידע על רמת הפיקוח במפעל.

האם להמשיך לקחת את הפרנטאל גם אחרי הלידה?

ברוב המקרים, אפשר וכדאי להמשיך לקחת את התוסף, גם כדי לסייע לגוף, לאחר שנלקחו ממנו רכיבי תזונה רבים וממשיכים להילקח ממנו בהנקה, וגם כי חלק מהרכיבים – כמו יוד וויטמין D מומלצים כתוסף גם בהנקה לפי המלצות משרד הבריאות.
ב-6 השבועות הראשונים לאחר הלידה מומלץ ליטול את תוספי הברזל של ההריון בגלל אובדן הדם בלידה.
נכון שבהנקה יש ירידה בצרכי הברזל כל עוד האישה נמצאת באל-וסת, כך שמינוני הברזל בתוספי פרנטאל אולי מיותרים. לכן חשוב לבצע בדיקות דם ולבדוק מה מצב משק הברזל אצלך.

סיכום:

התוספים של מנון, אלטמן וסופהרב מכילים בנוסף למה שמצויין בטבלה גם את רכיבי התזונה הבאים: ויטמינים – B1, B2, B3, B5, ביוטין, ויטמין C, ויטמין E.
מינרלים – מנגן, נחושת, מוליבדן, כרום וסלניום
התוסף של דרך חיים מכיל בנוסף למצויין בטבלה את הרכיבים הבאים: ויטמינים C, E, B1, B2, B3.
התוסף של אלטמן והתוסף פריג’נטלי של סופהרב הם הקרובים ביותר להמלצות של הקצובה ושל משרד
הבריאות. מבין שניהם, אין אחד שעדיף על השני, הם דומים מאוד זה לזה וההבדלים ביניהם קטנים: בפריג’נטלי יש מתיל פולאט לעומת חומצה פולית באלטמן, פחות מגנזיום, יותר אבץ, עוד 1500 IU של רטינול, ו-6 מ”ג יותר ברזל.


מקורות לקריאה נוספת:

Academy of Nutrition and Dietetics. Practice Paper: Nutrition and lifestyle for a Healthy pregnancy outcome July 2014.

תזונה בריאה בהריון – משרד הבריאות

סקר רב מב”ת מבוגרים – סקר לאומי שני בנושא מצב הבריאות והתזונה בבני 18-64 2014-2016 המרכז הלאומי לבקרת מחלות , חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר משרד הבריאות פברואר 2019

תודה רבה למירי פבזנר, רוקחת ויועצת הנקה מוסמכת, על עזרתה בהכנת הפוסט.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: