איזה תוסף ברזל מומלץ בהריון?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

כמעט כל אישה בהריון זקוקה לתוספי ברזל במהלכו, אבל איך לדעת במה לבחור? בואו נעשה סדר:

מה זה ברזל?

ברזל הוא מינרל שהתפקיד העיקרי שלו בגוף הוא להיות חלק מההמוגלובין, החלבון בתאי הדם האדומים שלנו שקושר את החמצן בריאות ו”מחלק” אותו בכל הגוף. לברזל יש עוד כמה תפקידים חשובים (כמו לאפשר לתא להפיק אנרגיה מהמזון) ובהריון נוסף לו תפקיד מיוחד: התפתחות תקינה של המוח אצל העובר. לפעמים אני שומעת שמבלבלים בין ברזל לבין חומצה פולית או ויטמין B12 וחושבים שזה אותו דבר, ובכן – לא 🙂 נכון שגם חומצה פולית וויטמין B12 חשובים למניעת אנמיה ולתאי דם אדומים תקינים, אבל מדובר ברכיבי תזונה שונים.

למה את צריכה יותר ברזל בהריון?

בהריון את צריכה לספק לעובר חמצן וגם את אבני הבניין להתפתחות המוח. נפח הדם שלך גדל ב-50% כדי שכל זה יוכל להתאפשר. לכן את מייצרת יותר תאי דם אדומים ולכן את גם זקוקה ליותר ברזל.
בשליש הראשון – צרכי הברזל עדיין לא גדולים, ויש בונוס: את מפסיקה לאבד דם פעם בחודש. יחד עם זאת, נפח הדם עולה ולכן תראי ירידה בריכוז ההמוגלובין בבדיקת ספירת הדם.
בשליש השני – צרכי הברזל מזנקים ממש והירידה בריכוז ההמוגלובין ממשיכה ויכולה להיות גדולה אף יותר. הזינוק בדרישה לברזל ממשיך גם בשליש השלישי וזה הזמן בו הברזל חשוב במיוחד בגלל התפתחות המוח המואצת שבשלב הזה.
כדי לספק לעצמך את כל הברזל שאת צריכה, חשוב כמובן לדאוג לאכול מזונות עשירים בברזל כחלק יומיומי מהתזונה שלך.
הבעיה היא, שדרך התזונה לא תמיד אפשר לקבל את כל הברזל שאת צריכה ונשים רבות צריכות תוספי ברזל.

מתי צריך לקחת תוספי ברזל?

משרד הבריאות ממליץ לכל הנשים בהריון ליטול 30 מ”ג ברזל החל מהשליש השני. זה מעין מינון מניעתי, שחלק קטן מהנשים יכולות להסתדר רק איתו. אנמיה בהריון מוגדרת כהמוגלובין נמוך מ-11 (מ”ג/ד”ל) בשליש הראשון, נמוך מ-10.5 בשליש השני ונמוך מ-11 בשליש השלישי. גם אם ההמוגלובין גבוה מזה במעט, עדיין כדאי לקחת תוסף, לפי שיקול הדעת של הרופא/ה המטפל/ת והדיאטנית. בנוסף, אם רמות הפריטין שלך נמוכות מ-10-15 (מיקרוגרם לליטר), גם זו הגדרה של אנמיה וצריך לטפל בה. אם יש לך אנמיה, את לא לבד, ארגון הבריאות העולמי מעריך של-40% מהנשים בהריון יש אנמיה. אם את שייכת ל-30% האחוזים של הנשים בגיל הפוריות שיש להן אנמיה עוד לפני ההריון, ודאי שתזדקקי לתוסף ברזל ובשלב מוקדם ככל האפשר.

אילו סוגים של תוספי ברזל יש?

בישראל יש כיום בשוק 4 סוגים עיקריים של תוספי ברזל: מלחי ברזל, ברזל שקשור לפולימר, ברזל שקשור לזוג חומצות אמיניות וברזל ליפוזומאלי. בואו נראה מה זה אומר ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד.

מלחי ברזל

מה זה?
יון דו ערכי שנקרא ברזל 2 או “פרוס” (Ferrous) שקשור לחומרים שונים.
באילו תוספים יש אותו?
ספאטון, אקטיפרין, אפרוס, פרוגרד פוליק, פרוגרדומט, סלו-פה-פוליק, תרדיפרון = פרוס סולפאט
פלורדיקס, פלורוויטל, טננבלוט = פרוס גלוקונאט
פולקס, פוריק הריון, יומי, דוביס, זה גם סוג הברזל שנמצא בפרנטאל מאנון/סטנלי סנרייז (הפרנטאל שרוכשים דרך קופת החולים והצבע של האריזה שלו כחול-ורוד) = פרוס פומראט
טננבלוט ללעיסה = פרוס פוספאט
מה היתרונות של התוספים מהסוג הזה?

1. צורת הפרוס נספגת טוב יותר מהברזל שנמצא במזון מן הצומח ומכל מלחי הברזל, פרוס סולפאט נספג הכי טוב. לכן אפשר לקחת תוסף במינון נמוך יותר ולקבל אותה תוצאה עם פחות תופעות לוואי. זאת הסיבה שספאטון נחשב כתוסף שמספיק מינון נמוך ממנו כדי לקבל תוצאה טובה.
2. עלות ייצור נמוכה (רק בחלק מהמקרים גם המחיר לצרכן נמוך)
מה החסרונות של תוספים מהסוג הזה?
1. צורת הפרוס יכולה להשפיע על חיידקי המעי ולגרום לתופעות לוואי כמו שלשולים או עצירות במערכת העיכול. צורת הפרוס גם מגרה את רירית הקיבה. יון הברזל הזה הוא גם חומר מחמצן שיכול ליצור רדיקלים חופשיים שיגיבו עם תאי המעי. פרוס סולפאט מגיב הכי הרבה.
2. מלחי ברזל מושפעים מחומרים מהמזון שיכולים לפגוע בספיגה של הברזל כמו למשל פוליפנולים מירקות, פירות, תה וקפה וחומצה פיטית בדגנים מלאים ובקטניות. בנוסף, סידן מפריע לספיגת ברזל ולכן יש להפריד ממוצרי חלב. לכן צריך ליטול את התוספים הללו על קיבה ריקה או לתזמן מרחק מארוחות מסוימות, מה שמכביד על סדר היום.

ברזל שקשור לפולימר

מה זה?
יון תלת ערכי שנקרא גם ברזל 3 או “פריק” (Ferric) שקשור לפולימר של סוג של סוכר בשם מאלטוז.
באילו תוספים יש אותו?

פריפול, סירופ פריפל, סירופ ברזל 3 – פלוריש
מה היתרונות של התוספים מהסוג הזה?
1. צורת הפריק פחות מגיבה עם חומרים אחרים במעי ולא מגרה את רירית הקיבה ולכן יש פחות תופעות לוואי לתוסף
2. התוסף בצורה הזאת פחות מושפע מגורמים מעכבים מהמזון ולכן אפשר לקחת אותו עם האוכל ולא צריך לתזמן במיוחד מרחק ממזונות שונים
מה החסרונות של תוספים מהסוג הזה?

1. הספיגה שלהם פחות טובה
2. ולכן מעלים לאט יותר את רמת ההמוגלובין

ברזל שקשור לזוג חומצות אמינו (ברזל עדין)

מה זה?
יון ברזל דו ערכי (ברזל 2, פרוס) שקשור לשתי חומצות אמינו מסוג גליצין. נקרא גם “ברזל ביס-גליצנאט” או “פרוס ביס-גליצנאט”.
באילו תוספים יש אותו?

כל תוסף ברזל רך/עדין/קל מכיל את החומר הזה, והוא נמצא גם בתוסף iron max של אקוסאפ, בפרנטאל של אלטמן, בפריג’נטלי של סופהרב ובפרנטאל של סולגאר.
מה היתרונות של התוספים מהסוג הזה?

1. ספיגה טובה יותר: בזכות העובדה שהברזל קשור לחומצות אמינו, הספיגה שלו במנגנון שונה שלא מושפע
מחומרים בתזונה שמעכבים ספיגת ברזל. לכן גם אפשר לקחת אותו עם האוכל ולא צריך לתזמן אותו במיוחד
2. פחות תופעות לוואי: הברזל קשור לחומצות האמינו ולא חופשי להגיב עם חיידקי המעי או רירית הקיבה
3. יעיל בהשוואה לפרוס סולפאט
מה החסרונות של התוספים מהסוג הזה?

1. לרוב, יקר יותר
2. אין ממש חסרונות 🙂 אם נחפש, אפשר לומר שבתוספי ברזל עדין/רך יש מינון נמוך יחסית של ברזל “נטו” (ברזל אלמנטלי) של לא יותר מ-30 מ”ג, לעומת, למשל 105 מ”ג בפרוגרד פוליק (שמכיל ברזל סולפאט, הסוג בעל הספיגה הטובה ביותר ממלחי הברזל). אבל סוגי תוספי מלחי ברזל אחרים (פולקס, פוריק הריון, אקטיפרין) מכילים גם מינון דומה של ברזל כ- 33-34 מ”ג.

ברזל ליפוזומאלי

מה זה?
ברזל שנמצא בתוך כדור מיקרוסקופי שהחלק הפנימי שלו מסיס בשומן והחלק החיצוני שלו מסיס במים.
באילו תוספים יש אותו?

ברזל קומפורט של אלטמן, ברזל סדרל של אלטמן, ברזל ליפוזומאלי של נוטריקייר (ליפוזופר)
מה היתרונות של תוספים מהסוג הזה?

ספיגה טובה יותר בלי תופעות לוואי: הכדורים המיקרוסקופיים (הליפוזומים) נספגים במעיים בדרך שונה ובמנגנון אחר, הליפוזומים שומרים על הברזל כך שלא יושפע ממעכבים מהמזון. לא צריך לתזמן ארוחות או לקחת על קיבה ריקה. חלק מהליפוזומים בכל זאת מתפרקים במעי ואז הברזל משתחרר מתוכם ונספג בדרך הרגילה. הוספת שכבה של חומר בשם סוכרוז-אסטר (בברזל קומפורט) מייצבת את הליפוזום.
מה החסרונות של תוספים מהסוג הזה?

המחיר. כדאי לרכוש בבית המרקחת של הקופה, כיוון שברשתות הפארם ובבתי מרקחת פרטיים ההבדל במחיר יכול להגיע ל-100%.

אז מה הכי טוב?

התשובה לשאלה הזאת אינה מובנת מאליה: בתיאוריה, ברזל ביס-גליצנאט (ברזל “עדין”/”רך”) או ברזל ליפוזומאלי הם הטובים ביותר (אם נשים בצד לרגע את המחיר) ולכן כדאי להתחיל איתם. בפועל, אני רואה תגובות שונות אצל מטופלות שונות. יש נשים שיגיבו מצוין דווקא לתוספים של מלחי ברזל, גם מבחינת תופעות לוואי וגם מבחינת העלייה בהמוגלובין. חשוב לקבל החלטה ביחד עם הרופא/ה או הדיאטנית שלך גם לגבי סוג התוסף וגם לגבי המינון, לזכור שנשים שונות מגיבות בצורה שונה, לזכור לקחת את התוסף באופן קבוע ואם יש צורך, להחליף לסוג אחר.

מקורות

תודה לדיאטן הקליני גיא שלמון על הרצאתו במפגש פורום תזונה והריון של עמותת עתיד ב-12.2.19 עליה מתבסס רוב המידע בפוסט זה.
תודה לרוקחת ויועצת ההנקה מירי פבזנר על המידע.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: