עצירות בהריון: 10 טיפים למנוע עצירות ולטפל בה

עצירות יכולה להיות אחת התופעות הנפוצות בהריון. מה תוכלי לעשות כדי להקל על המצב? כל הטיפים כאן:

אם את סובלת מעצירות בהריון את ממש לא לבד

נשים רבות חוות במהלך ההריון ירידה בתדירות היציאות ו/או צואה יבשה וקשה שהופכת את הביקור בשירותים למתסכל. ההורמון פרוגסטרון, שרמתו עולה מאוד בהריון, מאט את התנועתיות של המעיים ובכך תורם לעצירות. גם חלק מתוספי הברזל עלולים לגרום לעצירות, ובשליש השלישי יש גם לחץ של הרחם על המעי הגס שיכול להוסיף למצב. התנועתיות האיטית מביאה איתה יתרון בכך שהספיגה של רכיבי התזונה ונוזלים מהמזון טובה יותר, אבל כשהיא מביאה איתה עצירות, יש כמה דברים שתוכלי לעשות:

מה לעשות כדי למנוע עצירות

לוודא שהתזונה שלך מכילה מספיק סיבים תזונתיים: רוב הסיבים התזונתיים הם סוג של פחמימה שהגוף לא מסוגל לפרק. לכן הם מגיעים כמות שהם לחלק האחרון של מערכת העיכול, המעי הגס, ושם החיידקים מפרקים אותם. הסיבים הלא מסיסים מפורקים פחות על ידי החיידקים, הם מגדילים את נפח הצואה ומזרזים את המעבר שלה לאורך המעי. הסיבים המסיסים סופחים מים, מתנפחים ומונעים מהצואה להיות יבשה מדי. לכן חשוב לאכול שפע של ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, כולם עשירים בסיבים משני הסוגים. אם את מרגישה שאת זקוקה לעזרה בכך, כדאי מאוד לא להישאר עם זה לבד אלא לפנות לדיאטנית הריון.

לוודא שאת שותה מספיק מים: ההמלצה בהריון היא סה”כ 3 ליטרים של נוזלים ביום, מתוכם ליטר אחד מגיע מהאוכל ושני ליטרים מגיעים משתייה. שימי לב שצבע השתן שלך בהיר ככל האפשר כיוון שזה המדד הטוב ביותר לכך שאת שותה מספיק. שתייה לא מספקת גורמת לצואה להיות יבשה וקשה יותר כך שנוצר קושי ביציאתה.

לבצע פעילות גופנית: גם הליכה זה מעולה. פעילות גופנית מגבירה את תנועתיות המעי, וזה חשוב במיוחד עכשיו, כשלמעיים יש נטייה לנוע לאט יותר.

לאכול מזונות שמעודדים יציאות: שזיפים ותאנים בצורה טרייה או מיובשת מכילים חומרים שמעודדים יציאות. יכולים לעזור גם סלק וזרעי פשתן טחונים (להתחיל מכפית ביום ולא לעבור כמות של 3 כפיות בגלל חומרים בפשתן שלא רצויים בכמות גדולה). יוגורט פרוביוטי (יוגורט ביו) מספק חיידקים שיכולים לסייע בפעילות סדירה של המעיים, ויש מי שעגבניות יכולות לעזור לה.

להימנע ממזונות “עוצרים”: אורז, מוצרי קמח לבן ולפעמים גם גזר יכולים להחמיר עצירות.

לאכול מסודר: אכילה בזמנים קבועים עוזרת לשעון הביולוגי שלנו להיות מסונכרן וכך גם לתבנית היציאות שלנו. כדאי שזמני הארוחות יהיו פחות או יותר קבועים.

לא להתאפק: מכירה מישהי שמאז הצבא סובלת מעצירות כי היתה מתאפקת? לפעמים הדחף ליציאה מגיע בזמן לא צפוי, אבל התאפקות עלולה להוביל לעצירות. לכן ברגע שאת מרגישה את הדחף, גשי לשירותים. זה גם יעזור לך לא ללחוץ תוך כדי. לחיצות עלולות להוביל לטחורים, במיוחד בשליש השלישי, כשהרחם לוחץ ממילא על כלי הדם שבאזור האגן.

להשתמש בשרפרף: טיפ משנה חיים! הכניסי שרפרף בגובה של כ-20-30 ס”מ לשירותים והניחי עליו את הרגליים. התנוחה הזו מדמה את תנוחת הכריעה, שהיא הטובה ביותר ליציאות ובכל מקרה משנה את הזווית בין הירך לאגן ומונעת לחץ מיותר על פי הטבעת, גם זה חשוב מאוד למניעת טחורים. בכל מקרה, חשוב לא ללחוץ.

להחליף את תוסף הברזל: תוספי ברזל, במיוחד ממשפחת מלחי הברזל אך גם מסוגים אחרים יכולים לגרום לעצירות. תמיד כדאי לנסות סוג אחר של תוסף כדי לראות אם יש שיפור במצב, במיוחד אם שמת לב שהעצירות התחילה או החמירה אחרי שהתחלת ליטול את התוסף. מידע על סוגי תוספי הברזל השונים ותופעות הלוואי שלהם תוכלי למצוא בקישור הזה.

תכשירים מיוחדים, רק במידת הצורך: תוסף סיבים כמו בנפייבר בטוח לשימוש בהריון, אבל כדאי להשתמש בו רק אחרי שמיצית את כל האפשרויות של תוספת פירות וירקות לתזונה הרגילה. אל תעשי זאת על דעת עצמך ותמיד פעלי לפי הוראות השימוש. לגבי משלשלים למיניהם הם לא מומלצים בהריון. יש תכשיר כמו “נורמלקס” שבטוח לשימוש בהריון, אבל יש להשתמש בו רק לאחר התייעצות עם רופא/ה ולאחר שניסית את כל הדרכים האחרות.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: