סוכרת הריון: כל הטריקים הקטנים שעושים הבדל גדול

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

אבחנה של סוכרת הריון מתקבלת בדרך כלל בהלם, אבל תוך זמן קצר את לומדת ויודעת מה צריך לעשות וגם מגלה ש”השד לא נורא כל כך”. כדי לקצר לך את הדרך, אני רוצה לשתף אותך בכמה עצות שיכולות לשדרג לך את התקופה הקרובה, אשר מבוססות על ניסיון מהשטח.

מדידות סוכר במד הסוכר

מדידת הסוכר של הבוקר

כידוע, ערך הסוכר בצום הוא החשוב ביותר, כיוון שיש לנו פחות שליטה עליו והתוצאות יקבעו אם הסוכרת מאוזנת תזונתית או אם צריך טיפול תרופתי או אינסולין. את המדידה צריך לעשות כשאת קמה מהמיטה. את קמה, הולכת לשירותים, שוטפת ידיים היטב במים ובסבון, מנגבת היטב ואז מודדת. נתקלתי במקרים בהם המדידה של הבוקר היתה שעה או שעתיים אחרי הקימה. במקרה כזה, גם אם את לא אוכלת, הסוכר עלול להיות גבוה יותר מכפי שהיה כשהתעוררת.

באיזה מד סוכר להשתמש

זה נושא סופר חשוב, שיכול להציל אותך מאבחנה שגויה של סוכרת הריון לא מאוזנת. יש בשוק כרגע כמה חברות שאת מדי הסוכר שלהן מציעים לאנשים עם סוכרת: פריסטייל, אקיו צ’ק, קונטור וקייר סנס. מבין כולם, מדי הסוכר היחידים שלא מזייפים כלפי מעלה אצל נשים בהריון הם מדי הסוכר של חברת פריסטייל: פריסטייל פרידום לייט ופריסטייל אופטיום ניאו. דרשי מהרופא/ה שלך מרשם רק עבור פריסטייל. הנה דוגמאות להמחשת ההבדלים בין מדי הסוכר השונים:

בצד ימין – מד סוכר של אקיו צ’ק, בצד שמאל, מד סוכר של פריסטייל פרידום לייט. הפער משמעותי בין שתי המדידות

זו מדידה של אישה אחרת, מצד ימין אקיו צ’ק ומצד שמאל פריסטייל אופטיום ניאו.

אגב, השימוש במד סוכר “קייר סנס” לנשים בהריון אמור להיות מופסק ולהינתן רק לאנשים עם סוכרת סוג 2 או סוג 1 אך לא במקרים של סוכרת הריון. הנה קישור לכתבה ב”כלכליסט” בה מסופר על הבעייתיות של ה”קייר סנס” אצל נשים עם סוכרת הריון. תודה למטופלות שאישרו את פרסום התמונות.

ניקוי הידיים לפני מדידה

הידיים צריכות להיות נקיות ויבשות. צריך לשטוף את הידיים היטב במים ובסבון ולנגב היטב. לא לחטא באלכוהול או באלכוג’ל, כיוון שהמכשיר קורא את מולקולת האלכוהול כמו מולקולת גלוקוז (הסוכר שנמצא בדם). אם לא תנגבי היטב את הידיים, המים ימהלו את הדם והתוצאה של הסוכר תהיה נמוכה מהמציאות. אם תמדדי בלי לשטוף ידיים, התוצאה תהיה גבוהה מהמציאות, כן, גם אם קמת הרגע מהמיטה. מכיוון שבמהלך הלילה אפשר לגעת באזורים שונים בגוף מתוך שינה, זה יכול להשפיע במיוחד אם את משתמשת בקרמים שונים. במהלך היום, כבר קרה שמטופלות שאכלו פרי ולא שטפו ידיים לפני המדידה, היו עם שאריות עסיס מהפרי על האצבעות ומדידת הסוכר היתה גבוהה מהמציאות.

טיפת הדם על הסטיק

טיפת הדם צריכה להיות מספיק גדולה, ואת הסטיק צריך להכניס לכיוון הנכון, אחרת את עלולה לקבל הודעת ERROR במכשיר. כדאי לקבל הדרכה מהאחיות במרפאה לגבי שימוש במכשיר וכן לצפות בסרטוני הדרכה ביוטיוב:

אחסון הסטיקים

את הסטיקים יש לאחסן במקום קריר ויבש. לא במקרר, אבל גם לא לשכוח אותם באוטו בקיץ…טמפרטורה גבוהה מדי פוגעת באמינות הסטיקים ומובילה לתוצאות גבוהות מהמציאות.

בדיקות מעבדה

אם הסוכר מתחת ל-70 (אבל מעל 60) אל תיבהלי

היפוגליקמיה מוגדרת כמצב של סוכר נמוך בדם. בעוד שבאופן רגיל היפוגליקמיה היא סוכר מתחת ל-70 מיליגרם לדציליטר, הרי שבהריון היא מוגדרת כסוכר מתחת ל-60 מיליגרם לדציליטר. כך שאם ביצעת בדיקת מעבדה והסוכר שלך בצום 63, אל דאגה, הכל תקין.

אם הסוכר בצום מתחת ל-60, אולי נבדקת דרך “מעבדה עד הבית”?

לקופות החולים יש את השירות המבורך והכל כך לא מובן מאליו של מעבדה עד הבית. בתקופת הקורונה יש לכך חשיבות נוספת. עם זאת, ייתכן שבגלל השהות הממושכת של דגימות הדם בדרכים, חל שינוי בערכי הגלוקוז בדם. כך שאם את מקבלת תוצאה לא הגיונית בצום של מתחת ל-60 בעוד שלא היו לך כלל תסמיני היפו, ונעזרת בשירותי מעבדה עד הבית, קרוב לוודאי שזאת הסיבה.

בדיקת המוגלובין מסוכרר (המוגלובין A1C)

בדיקת המוגלובין מסוכרר אמורה לתת אינדיקציה לאיזון הסוכר בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה. עם זאת, הבדיקה יוצאת מנקודת הנחה שאורך החיים הממוצע של תא דם אדום הוא 3 חודשים. בהריון, אורך החיים הממוצע נמוך יותר עקב תחלופה גבוהה יותר של תאי דם אדומים. לכן הבדיקה תהיה נמוכה יותר ולא יכולה להיות מדד לאיזון הסוכר. אצל נשים עם סוכרת הריון (לא נשים שנכנסו להריון עם סוכרת) הבדיקה תהיה תקינה.

תזונה

ההשפעה של מזונות שונים היא אינדיבידואלית

אמרו לך לאכול שיבולת שועל? אולי כוסמת או בטטה? הזהירו אותך מפני תפוח אדמה? קחי את ההמלצות האלה בעירבון מוגבל. לכל אישה יש את התגובה האישית שלה למזונות פחמימתיים. יש נשים שבטטה תקפיץ להן את הסוכר ויש נשים שממש לא. אין לך דרך לדעת את זה מראש. רק תוך כדי מדידות יהיה לך מספיק ניסוי וטעייה כדי ללמוד על עצמך.

לא כולן מסתדרות עם לחם

ובהמשך לסעיף הקודם, יש נשים שכל סוג של לחם מקפיץ להן את הסוכר. במצב כזה, הפחמימה בארוחה צריכה להגיע ממקור אחר (גזר, סלק, פרי, דלעת ערמונים ועוד) שלא גורם לעלייה מהירה ברמת הסוכר ואם בכל זאת תרצי חוויה של לחם, יש לחמים מופחתי פחמימות. החסרון – הם יקרים יותר (לחם פשתן, לחם טחינה ולחם eatsane). שימי לב שהערך הקלורי שלהם גבוה יותר מזה של לחם רגיל בגלל תכולה גבוהה יותר של שומן וחלבון.

דרגת המתיקות של הפרי אינה מדד לרמת הסוכר

נמנעת מאבטיח ונצמדת לתפוח ירוק כי הוא חמצמץ? כדאי לדעת שלא תמיד יש קשר בין המתיקות של הפרי לבין תכולת הסוכר שבו. דמייני שאת מכינה כוס תה ומוסיפה לה 2 כפיות סוכר. התה מתוק, נכון?
מה יקרה אם תוסיפי מעט לימון לתה? התה יהיה פחות מתוק אבל לא יהיה בו פחות סוכר. כך גם בפירות. יש פירות שיש בהם יותר חומצה ולכן הטעם המתוק מוסווה, אך זה לא אומר שיש בהם פחות סוכר!

הנה למשל ערכים תזונתיים של כמה פירות מתוך תוכנת “צמרת” בסיס נתוני הערכים התזונתיים של משרד הבריאות:
100 גרם אבטיח  = 30 קלוריות, 7.15 גרם פחמימות  ו-6.2 גרם סוכרים
100 גרם תפוח עץ = 52 קלוריות, 11.41 גרם פחמימות  ו-10.39 גרם סוכרים
100 גרם תות שדה = 32 קלוריות, 5.68 גרם פחמימות  ו-4.89 גרם סוכרים
100 גרם קיווי = 61 קלוריות, 11.66 גרם פחמימות ו-8.99 גרם סוכרים

כדאי להימנע מאוכל אסיאתי

הסיבה היא שהרטבים באוכל האסיאתי כמו טריאקי וצ’ילי מתוק מכילים סוכר, גם לסושי (כן, גם בפס של נשים בהריון) מוסיפים סוכר בתהליך ההכנה. בנוסף, מנות של נודלס או אורז יכולות להכיל כמות גדולה מדי שיכולה להשפיע על הסוכר. אני תמיד מספרת למטופלות שלי על מקרה שנתקלתי בו, של אישה עם סוכרת הריון מאוזנת בתזונה, שאחרי שאכלה במסעדה אסיאתית הסוכר שלה היה מעל 200 שעה אחרי האוכל.

לתחקר במסעדה

כשאת אוכלת בחוץ או מזמינה אוכל מבחוץ, חשוב לתחקר את המלצר.ית או להתקשר למסעדה כדי לוודא שאין תוספת סוכר במנה שהזמנת. את עשויה להתפלא לכמה מנות מוסיפים סוכר. אחת המטופלות שלי סיפרה לי שבמסעדה ציינה שיש לה סוכרת הריון וביררה איך מכינים את מנת הבטטות בתנור שרצתה להזמין. היא גילתה שמשרים את הבטטות במי סוכר לפני האפייה, כדי שבמהלכה יווצר קרום שחום ופריך. בקיצור, כדאי להצטייד בכמה שיותר ידע על המנות כדי לא לקבל הפתעה לא נעימה במדידת הסוכר שלאחר הארוחה.

אובחנת עם סוכרת הריון וזקוקה להסברים ותפריט לדוגמה?

בדיוק בשבילך יצרתי הדרכה אינטרנטית שתתן לך תוך שעה ורבע את כל הידע, הכלים ותוכנית הפעולה (תפריט לדוגמה) כדי שתוכלי לטפל בעצמך עד התור לדיאטנית. כאן תוכלי למצוא אותה.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: