בחילות בהריון: מה אפשר לאכול ואיך לטפל?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

חם מהתנור:

הכי נצפים עכשיו

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

בחילות בהריון: מה אפשר לאכול ואיך לטפל?

אם את בתחילת הריון וסובלת מבחילות, את לא לבד. בחילות בהריון הן תופעה מוכרת ולא חביבה שסובלות ממנה 50-80% מכלל הנשים ההרות. הבחילות מופיעות 2-4 שבועות אחרי ההפרייה (שבוע 6-8), ברוב המקרים חולפות עם תחילת השליש השני ולפחות עד שבוע 22. עד 10% מהנשים יסבלו מבחילות עד הלידה. במחצית מהמקרים הבחילות גם מלוות בהקאות.
בואי נראה איך התזונה שלך יכולה לעזור.

למה בכלל זה קורה?

למרות שמדובר בתופעה ידועה כבר אלפי שנים, עדיין לא מצאו לה הסבר מדויק. יכול להיות שיש השפעה להורמון בטא hCG שרמתו עולה בתחילת ההריון או להורמון אסטרוגן, יש גם תיאוריה שבחילות הן מנגנון הגנה שמנע מנשים במהלך האבולוציה להיחשף למזונות שעלולים להזיק להן (למשל, בשרים לא מבושלים). לאחרונה התפרסם הסבר נוסף שקשור להורמון בשם אנדוקינין שמופרש מהשליה בתחילת ההריון ומשפר את זרימת הדם ברחם ובשליה. משערים שהאנדוקינין מגיע גם למוח ונקשר שם לקולטנים מסויימים וכתוצאה מכך נגרמת הבחילה. כלומר, הבחילה היא סימן לכך שיש רמה מספקת בדם של הורמון שחשוב לאספקה תקינה של דם לשליה.
אפשר גם להתנחם בממצא המחקרי שלפיו הסיכון של נשים עם בחילות והקאות להפלה נמוך יותר מנשים ללא בחילות.
בכל מקרה, כל עוד לא יודעים מה הסיבה, לא יודעים בדיוק איך לטפל בסימפטומים, שיכולים לפגוע מאוד באיכות החיים.

אז איך אפשר בכל זאת לטפל?

בחילות והקאות נמצאים על רצף של חומרה. אם הבחילות שלך קלות יחסית, יש הרבה עצות תזונתיות שאת יכולה ליישם:

מה ואיך לאכול:

ארוחות קטנות בתדירות גבוהה – כדאי לאכול ארוחות קטנות לעיתים תכופות. קטנות – כי קיבה מלאה מגבירה תחושת בחילה, ולעיתים תכופות, כיוון שבתחילת ההריון רמת הסוכר בדם יורדת תוך זמן קצר יחסית אחרי האכילה, ורמה נמוכה של סוכר בדם מעוררת בחילה. גם מצב של קיבה ריקה יכול להחמיר בחילה. התדירות יכולה להיות פעם בשעתיים ולפעמים גם פעם בשעה.

לאכול לפני הקימה מהמיטה – יש נשים שעצם הקימה מהמיטה מעוררת אצלן בחילה, ולכן כדאי לאכול משהו כשאת עדיין במצב של שכיבה. לרוב כמה ביסים מקרקר יכולים לעזור.

להעדיף מאכלים בעלי טעם נייטרלי – מזונות מתוקים מדי או מתובלים מדי עלולים לעורר בחילה ולכן עדיף לאכול מזונות שהטעם שלהם נייטרלי עד מלוח כמו קרקרים, גבינה, אגוזים, צנימים, קורנפלקס (הכי פשוט)

להימנע ממזונות שמעוררים בחילה – קפה, מזונות עשירים בשומן ומזונות מתובלים ו/או בעלי ריח חזק מעוררים בחילה אצל נשים רבות והימנעות מהם יכולה לעזור.

מזונות ילדות – ההמלצה הזאת לא מופיעה באף מאמר מדעי, אבל מהשטח ראיתי שמזונות שהיו אהובים בתור ילדה מתקבלים טוב יותר בתקופה של בחילות. למשל – דייסת אורז או תותים עם לבן או כל מאכל אחר. שווה לנסות.

תה עם נענע – תה עם נענע או סוכריית מנטה יכולים להפחית בחילה שמופיעה אחרי האוכל אצל חלק מהנשים. כן, אפשר לשתות תה עם נענע בהריון, כמובן לא להגזים. כתבתי על זה כאן.

שתיה – חשוב מאוד לשתות, במיוחד אם יש הקאות שבגללן את עלולה להתייבש. עדיפים נוזלים קרים וצלולים. אם מים לבד לא מתקבלים טוב, אפשר לנסות מים קרים או עם לימון. אפשר לנסות גם סודה. מומלץ לשתות בלגימות קטנות או בקש.
מכיוון ששתייה עם הארוחה עלולה לגרום לקיבה להיות מלאה, ומכיוון שמלאות עלולה להוביל לבחילה, כדאי לשתות לפחות 30 דקות לפני או אחרי האוכל.

להעדיף מזונות קרים – ריח של אוכל מבושל יכול לפעמים לעורר בחילה, ולכן אם תאכלי ארוחות שלא מצריכות בישול, או אוכל מבושל מקורר (תוך שמירה על כללי בטיחות מזון), יכול להיות שתצליחי להפחית את תחושת הבחילה. בנוסף, קל וקצר יותר להכין למשל כריך מאשר לבשל וכך השהות שלך במטבח יכולה להתקצר, כולל החשיפה לריחות שבו.

להימנע זמנית מתוספי ברזל – תוספי ברזל יכולים לגרום לגירוי בקיבה ולעורר בחילות ואפילו הקאות. לכן, אם את נוטלת פרנטאל (שכמובן מכיל ברזל) נסי לקחת אותו לפני השינה ולאחר שאכלת משהו במקום לקחת אותו על הבוקר או על קיבה ריקה. אם גם זה לא עוזר, אפשר לנסות פרנטאל ללעיסה, ואם גם זה לא עוזר – אפשר להפסיק בינתיים עם הפרנטאל ולהמשיך רק עם חומצה פולית.

לקחת פרנטאל לפני ההריון – ואם הזכרנו פרנטאל, כדאי לדעת שיש עדויות מחקריות לכך שנשים שנטלו מולטי ויטמין בזמן הכניסה להריון נזקקו פחות לטיפול רפואי בשל בחילות והקאות. החוקרים משערים שהסיבה לכך היא שדרך הפרנטאל הן קיבלו מספיק ויטמין B6 שיש לו השפעה מיטיבה נגד בחילות.

ג’ינג’ר – יש ביסוס מדעי לכך שג’ינג’ר משפר בחילות לעומת קבוצת ביקורת. יחד עם זאת, נמצא שהוא לא מפחית הקאות. אפשר לשתות תה ג’ינג’ר או להכין לבד מכפית של שורש טרי מגורר, או לאכול שתי קוביות של שורש ג’ינג’ר מיובש. אפשר גם ליטול כמוסות במינון כולל של 1-1.5 גרם ליום שמחולקות למשל ל-4 כמוסות של 250 מ”ג בכל פעם.

הימנעות מטריגרים לא תזונתיים – יש הרבה מצבים שיכולים לעורר בחילות, הם אמנם לא תזונתיים, אבל חשוב לי לציין אותם כדי שתוכלי להימנע מהם: חדרים צפופים ולא מאווררים, ריחות חזקים של בשמים, מזון, כימיקלים או עשן סיגריות, חום, לחות, רעש, נסיעה (בקיצור, אוגוסט באוטובוס….) ואורות מהבהבים.
גם שינויי תנוחה מהירים ומעט מדי שינה יכולים להחמיר בחילות.

לנצל את חוש הריח לטובתך – אם ריחות הם טריגר, אפשר לבדוק איך ריחות נעימים יכולים להקל, אולי ריח של לימון או של גרניום לימוני יכולים לעזור?

טיפול תרופתי – אם כל השינויים הנ”ל לא עוזרים, כדאי לפנות לרופא/ה כדי לקבל טיפול תרופתי. הטיפול המקובל היום כקו ראשון נגד בחילות והקאות בהריון הוא התרופה דיקלקטין. התרופה הזאת מכילה ויטמין B6 ואנטי-היסטמין בשם דוקסילאמין. מכיוון שהתרופה מכילה אנטי היסטמין, תופעת לוואי שיכולה להיות לה היא ישנוניות. התרופה נחשבת בטוחה ויעילה מאוד.

ואם זה לא עוזר?

אם שום דבר מכל הנ”ל לא עוזר ואת סובלת מאוד, ייתכן שאת שייכת למועדון מאוד לא כיפי, שכולל 540-5400 נשים הרות בשנה בישראל (0.3-3% מהנשים ההרות) שסובלות מתופעה בשם “היפראמזיס גרבידרום”. במצב כזה, חשוב להתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר, כיוון שיש עדויות לכך שדחיית הטיפול עלולה להוביל להחמרה של הסימפטומים. למרבה הצער, אין משהו תזונתי שיכול לעזור. אולי בכל זאת משהו מכל העצות שמעל יכולות לסייע ולו במקצת.

אז מה היה לנו כאן:

יש הרבה טריקים תזונתיים שאפשר לעשות כמו ארוחות קטנות ותכופות, מזונות פחמימתיים יבשים בשילוב חלבונים, להימנע ממזונות שמעוררים בחילה וטריגרים שונים, להימנע מקיבה מלאה מדי או ריקה. אם אין הקלה, פני לרופא/ה שלך. במקרה של היפראמזיס גרבידרום, טיפול מוקדם יכול למנוע החמרה.
תרגישי טוב!
אם את זקוקה לייעוץ, אני כאן בשבילך.

מקורות לקריאה נוספת:

  1. UpToDate – Treatment and outcome of nausea and vomiting of pregnancy. Literature review current through: Dec 2018. | This topic last updated: Oct 30, 2018.
  2. ACOG Practice Bulletin no. 189 Jan 2018 – Nausea and vomiting of pregnancy.