סיכוני השמנה בהריון (ומה אפשר לעשות)

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

בחברה שלנו, יותר ויותר נשים נכנסות להריון במצב של השמנה. כל אישה שניה נמצאת בעודף משקל וכמעט כל אישה חמישית – בהשמנה. מה הסיכונים במצב כזה ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי למזער אותם?

  

השמנה בהריון, תופעה בעליה

  העליה בשיעור ההשמנה ברחבי העולם לא פסחה גם על נשים בגיל הפוריות. כתוצאה מכך, יותר ויותר נשים בעולם המערבי נכנסות להריון במצב של השמנה. המגמה לא פוסחת על ישראל: על פי סקר מב”ת (סקר התזונה הלאומי הראשון משנת 1999-2001), כ-47% מהנשים בגיל 25-44 בישראל הן בעלות BMI 25 ומעלה, ו-18% מהנשים בטווח גילאים זה הן בעלות BMI 30 ומעלה. קרוב לוודאי ששכיחות ההשמנה באוכלוסיה זו גברה במהלך השנים שחלפו מאז בוצע הסקר, כך שלפחות-70 אלף תינוקות בישראל נולדים מדי שנה לאמהות שנמצאות בעודף משקל ולמעלה מכך.

השמנה מציבה את האישה בסיכון מוגבר לסיבוכים רבים, רפואיים ומיילדותיים, ואת העובר בסיכונים שעלולים להשפיע עליו בטווח הקצר וגם בבגרותו, שנים לאחר מכן.

הפסקאות הבאות עשויות בהחלט להדאיג, אך אנא קחי בחשבון שאורח חיים נכון יכול למזער מאוד את הסיכונים.

 מדוע מסוכן להתחיל הריון במצב של השמנה

בתחילת ההריון, השמנה היא גורם סיכון בלתי תלוי להפלות ספונטאניות ולהפלות חוזרות בשליש הראשון, בין אם ההריון הושג באופן ספונטאני או בעקבות טיפולי פוריות. בשלבים המאוחרים של ההריון, השמנה מגבירה את הסיכון ללידת מת ולאחר הלידה, הסיכון למות התינוק גבוה יותר.

לנשים שמנות הרות יש סיכון מוגבר ליתר לחץ דםלטרום רעלת הריון (Preeclampsia), לרעלת הריון (Toxemia) ולסוכרת הריון. בסקירה שפורסמה בשנת 2006 דווח כי בנורבגיה חלה עליה של פי 5 במקרי סוכרת הריון בין שנת 1991 לשנת 2006. לפי אחד המחקרים שנערכו בנושא, לאשה שמנה ב-BMI 30-34.9 יש סיכון גבוה פי 2.6 לפתח סוכרת הריון, ואילו לנשים בעלות BMI 35 ומעלה יש סיכון גבוה פי 4 למחלה זו לעומת נשים בעלות BMI מתחת ל-30. במחקר האחיות נמצא ש-BMI של 30 ומעלה היה גורם סיכון מובהק להתפתחות סוכרת הריון וכידוע, נוכחות סוכרת הריון מגבירה את הסיכון של האישה לפתח בעתיד סוכרת סוג 2.

לפי נייר עמדה של איגוד הדיאטנים האמריקאי, שהתפרסם בשנת 2009, לנשים שה-BMI שלהן גבוה מ-40 יש סיכון גבוה פי 8 (!) לסוכרת הריון לעומת נשים במשקל תקין.

סיכונים נוספים לאם בעקבות השמנה הם סיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת (לפני שבוע 37), לזיהומים בדרכי השתן, למתן זירוז בלידה, ללידה בניתוח קיסרי ולתחלואה שקשורה בניתוח כמו שכיחות גבוהה יותר של זיהומיםאיבוד מוגבר של דם ודלקת רירית הרחם (Endomatritis) לאחר הלידה וכתוצאה מכך גם לזמן אשפוז ארוך יותר. השמנה מעלה גם את הסיכון ליצירת קרישי דם ולתסחיפים. השמנה היא גורם בלתי תלוי ללידה בניתוח קיסרי, ללא קשר לנוכחות סוכרת הריון.

 מהם הסיכונים לעובר

  השמנה מהווה גורם סיכון משמעותי למומים מולדים, במיוחד למומים בתעלה העצבית (NTD), מומים נוספים שקשורים במערכת העצבים, מומים בלב ומומים מרובים (Multiple anomalies). לסיכון זה נוסף הקושי באיתור המומים בסקירת אולטרה-סאונד בגלל המצאות רקמת שומן רבה באזור הבטן,שמקשה על דיוק בביצוע הבדיקה. נייר העמדה של איגוד הדיאטנים האמריקאי מ-2009 מציין שהסיכון למומים גבוה ב-30% עד 200% יותר במצב של השמנה (BMI 30 ומעלה).

עוברים של נשים שמנות נתונים לסיכון גבוה יותר למקרוזומיה (משקל לידה מעל 4 ק”ג) ולאחוז שומן גבוה יותר בגופם, במיוחד תינוקות של נשים סוכרתיות. משערים שאצל נשים שמנות חלים שינויים מטבוליים בשלבי ההריון המוקדמים אשר משפיעים על גדילת השליה ועל המטבוליזם של האם בסביבה התוך רחמית אשר קשורים במשקל גבוה יותר ואחוז גבוה יותר של שומן אצל התינוק. בגלל הסיכון הגבוה לבעיות מיילדותיות אצל האם דוגמת לידה מוקדמת וניתוח קיסרי, תינוקות לנשים שמנות חשופים לשיעורים מוגברים של תחלואה ותמותה לאחר הלידה.  

בטווח הרחוק, תינוקות מקרוזומיים נתונים לסיכון מוגבר להשמנה בגיל ההתבגרות ובבגרותם וכתוצאה מכך, גם לסיכון מוגבר לתסמונת מטבולית (השמנה, יתר לחץ דם, תנגודת לאינסולין ודיסליפידמיה). הואיל והשמנה לכשעצמה מהווה גורם סיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 בקרב ילדים ומתבגרים, הרי שילדים לאמהות שמנות חשופים לסיכון לפתח בעתיד סוכרת סוג 2 בעודם ברחם אמם. חשוב להדגיש שמשקל האם לפני ההריון ונוכחות סוכרת הם שני גורמים שמשפיעים באופן בלתי תלוי על הסיכון להשמנה בגיל ההתבגרות אצל הילדים.

 אתגר לאנשי המקצוע

  למרות כל הסיכונים הללו, עדיין לא מוקדשת תשומת לב מספקת לעליה במשקל אצל נשים הרות, ובמיוחד נשים שנכנסו להריון בהיותן בעודף משקל או בהשמנה. משערים שקרוב למחצית הנשים בארצות הברית עולות במשקל בהריון יותר מהמומלץ להן לפי המלצות המכון האמריקני לרפואה -IOM, ובכך מגדילות את הסיכון שלהן להתפתחות השמנה וסיבוכי ההריון הרבים שקשורים בה. בנוסף, מדאיגה שכיחות ההשמנה בקרב מתבגרות, האמהות של המחר, אשר מבשרת את המשך מעגל ההשמנה גם בעתיד.

ממצאים אלו מהווים אתגר לדיאטניות, שלהן תפקיד מפתח בסיוע לאותן נשים לעלות כמומלץ במהלך ההריון ולרזות בבטחה לאחר הלידה ובכך להפחית את סיכוני ההשמנה והשלכותיה גם על הדורות הבאים.

 אז מה עושים?

  אין ספק שהנתונים האלה מדאיגים ואין דרך לייפות אותם, אך חשוב לדעת שהם לא גזירת גורל. בידייך היכולת להתחיל את ההריון במשקל קרוב יותר לתקין ובידייך היכולת לשמור על עליה תקינה במשקל במהלך ההריון עצמו. כדאי לדעת שאצל הרוב המכריע של הנשים במצב השמנה יש אפשרות לשמור על עליה תקינה שכזו באמצעות תפריט שמספק לגוף ולעובר את כל הדרוש, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית.חשוב מאוד להבין שבמצב של השמנה “כללי המשחק” שונים מעט והקפדה על התפריט שלך יכולה להיות הגורם שימנע סיבוכים ובעיות בטווח הקצר וגם בעתיד.

מקורות לקריאה נוספת:

Catalano PM, Ehrenberg HM. The short- and long-term implications of maternal obesity on the mother and her offspring. BJOG 2006;113:1126-1133.

Henriksen T. Nutrition and pregnancy outcome. Nutr Rev 2006;64:S19-23.

Sarwer DB et al. Pregnancy and obesity: A review and agenda for future research.

J Womens Health 2006;15(6):720-733.

Watkins ML et al. Maternal obesity and risk for birth defects. Pediatrics 2003;111

(5):1152-8.

Position of the American Dietetic Association and American Society for Nutrition: Obesity, Reproduction and Pregnancy Outcomes. J Am Diet Assoc. 2009;109:918-927.

רייכל ל, שיינר א. השמנת יתר של האם כגורם סיכון לסיבוכי הריון ולידה. הרפואה 2005, כרך 144 חוברת ב’ עמ’ 107-110.

משרד הבריאות, שירותי המזון והתזונה, המרכז הלאומי לבקרת מחלות. מב”ת, סקר מצב בריאות ותזונה לאומי ראשון 1999-2001. חלק א’ – ממצאים כלליים. נובמבר 2003.

מדינת ישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנתון סטטיסטי לישראל 2006, לוח 3.1.

http://www1.cbs.gov.il/shnaton57/st03_01.pdf

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: