למה אלכוהול מסוכן בהריון (ולנשים באופן כללי?)

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

היום זה ברור שאין בילוי בלי אלכוהול, לפעמים אלכוהול הוא הבילוי עצמו, אבל האם ידעת שאלכוהול אסור לחלוטין לשתייה בהריון ובכלל, שהוא אחד החומרים המזיקים ביותר לנשים?

נשים כיום שותות יותר

תרבות שתיית האלכוהול בארץ השתנתה בשנים האחרונות, נשים שותות יותר מבעבר ומתחילות בגיל צעיר יותר. לא נדיר לראות נערות שותות ולדברי ד”ר חיים מֶהל, ראש אגף טיפול ושיקום ברשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, רוב האנשים שמגיעים לחדרי מיון בארץ עקב הרעלת אלכוהול, הם צעירים בני 15-34, ו-40% מתוכם הם נשים. “חשוב להבין שמדובר במצבים של איבוד הכרה, ירידה בחום הגוף ומצב בלבולי קשה. זו הוכחה לכך שכיום יש יותר נשים צעירות ששותות, ושהכמויות שהן שותות גדולות במיוחד, וכל זאת בדיוק בשנות הפוריות שלהן”, מדגיש ד”ר מהל.

למה אלכוהול מסוכן לנשים?

זה לא סוד שאלכוהול פוגע במוח (ובאיברים נוספים) בטווח הקצר והארוך, וששתייה יכולה לגרום לפגיעה בשיקול הדעת ולתאונות. עם זאת, פחות ידוע שנשים פגיעות יותר מגברים לנזקים שונים של האלכוהול. ד”ר פאולה רושקה, פסיכיאטרית ומנהלת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות מסבירה מדוע אלכוהול מסוכן יותר דווקא לנשים:

    •         נשים שוקלות פחות מגברים ונפח הדם שלהן קטן יותר, לכן אותה כמות של אלכוהול תשפיע על נשים בעוצמה רבה יותר.
    •         נשים מנטרלות את האלכוהול לאט יותר מגברים, כיוון שיש להן רמה נמוכה יותר של האנזים שמפרק אותו ולכן רמות גבוהות יותר של אלכוהול מגיעות למוח.
    •         בגלל רמות האלכוהול הגבוהות הללו, נשים מתמכרות מהר יותר לאלכוהול מאשר גברים. יתרה מזאת, בגלל תחושת בושה ומוסכמות חברתיות, פחות נשים פונות בזמן לטיפול בהתמכרות וכשהן כבר מגיעות, הן במצב קשה יותר בו נגרמו בינתיים לגוף נזקים חמורים יותר.
    •         נשים מועדות יותר לדיכאון משתיית אלכוהול לעומת גברים.
    •          אלכוהול פוגע בפעילות התקינה של ההורמונים הנקביים כמו אסטרוגן ולכן הוא מגביר סיכון לסרטן שד (ראו בפסקה הבאה) ולשחמת הכבד, פוגע בפוריות ואף מקצר את שנות הפוריות כך שגיל המעבר מגיע מוקדם יותר.
  •         בעוד שאצל גברים, לשתייה מתונה של אלכוהול יש השפעה מגינה על הלב ואף ממליצים עליה, הרי שמחקרים חדשים מצביעים על כך שאצל נשים האלכוהול לא מגן אלא רק מזיק.

 אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן השד

לא מדברים על זה כמעט בשום מקום, אבל לדברי מירי זיו, מנכ”לית האגודה למלחמה בסרטן, אלכוהול מוכר על ידי רשות מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי כחומר מסרטן שהוכח מעל לכל ספק (“מסרטן ודאי”). מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שככל שאשה שותה יותר, כך גדל הסיכון שלה ללקות בסרטן השד: כל 10 גרם של אלכוהול ביום, כמות שנמצאת בפחות מפחית אחת של בירה, קשורה בעליה של 12% בסיכון לסרטן השד.

“בגיל ההתבגרות השד עדיין מתפתח והוא בשלב הרגיש והפגיע ביותר שלו.לכן אצל נערות ששותות אלכוהול עולה הסיכון ללקות בסרטן שד בהמשך חייהן, במיוחד ככל שהגיל בו יילדו לראשונה יהיה מבוגר יותר. הפחתת צריכת אלכוהול היא אסטרטגיה למניעת סרטן השד”, מסבירה זיו.

 

למה אלכוהול מסוכן בהריון?

ד”ר יהודה סַנֶצְקי, מומחה לרפואת ילדים, להתפתחות ונוירולוגיה של הילד, סגן מנהל המכון להתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים ומנהל המרפאה הארצית לאבחון מעקב וטיפול בילדים שנחשפו לאלכוהול במהלך ההריון מסביר:  “אלכוהול הוא חומר טרטוגני, כלומר, פוגע במערכות הגוף של העובר, בהתפתחות שלו ובעיקר במוח: בתאים שבמוח, בקשר ביניהם ובמבנה של המוח עצמו. יש חלקים במוח שפגיעים במיוחד להשפעת אלכוהול ולילדים שפגועים מאוד משתיית אלכוהול יש מוח קטן יותר. אלכוהול הוא בעצם החומר גורם המומים הנפוץ ביותר בעולם. כל האלכוהול שהאם שותה מגיע לעובר, כיוון שאלכוהול עובר באופן חופשי במלואו דרך השליה, בניגוד לחומרים אחרים שהאם צורכת ולא עוברים כלל לעובר או עוברים חלקית. השבועות הראשונים להריון הם התקופה הקריטית ביותר להתפתחות העובר כיוון שבמהלכם נוצרים כל האיברים ומערכות הגוף והסיכון בהם למומים  הוא הגדול ביותר. הבעיה היא שלא תמיד נשים ששותות יודעות שהן בהריון כיוון שכ-50% מההריונות כלל אינם מתוכננים. עם זאת, חשוב לדעת שגם אם את בשלבים מתקדמים יותר של ההריון, אלכוהול ממשיך להיות מסוכן לכל אורך ההריון וגם אחרי הלידה”.

גם העובר שלך יכול להיפגע

אם חשבת שרק תינוקות של אלכוהוליסטיות נפגעים מהאלכוהול, כדאי שתחשבי שוב: אמנם תינוקות שנולדים לאימהות מכורות לאלכוהול יסבלו מהתסמונת המלאה “תסמונת אלכוהול עוברי” שמתאפיינת במבנה פנים אופייני: עיניים קטנות, שפה עליונה דקיקה והיעדר השקע מהאף ועד השפה העליונה ובאיברים פנימיים פגועים. “עם זאת”, אומר ד”ר סנצקי, “חשוב לדעת שהתסמונת המלאה היא רק קצה הקרחון והיום מדברים על ספקטרום של בעיות כתוצאה מחשיפה לשתייה במהלך ההריון. הבעיות העיקריות הן המקרים בהם הפגמים באים לידי ביטוי בהפרעות קשב וריכוז, בעיות בלימודים, בעיות התנהגות, בעיות בהשתלבות בחברה ופשיעה. במחקרים נמצא שחלק מהאסירים הם למעשה פגועי אלכוהול.”

האם יש כמות בטוחה לשתיה בהריון?

ד”ר סנצקי: “מכיוון שלא יודעים מה כמות הסף שגורמת לנזק, ההמלצה היא להימנע לחלוטין מאלכוהול בהריון. יש נשים שגופן מפרק את האלכוהול מהר יותר מאחרות, וסילוק האלכוהול מהגוף תלוי בגורמים רבים כמו המצב התזונתי, המשקל והמוצא האתני של האישה. לכן יש נשים רגישות יותר ורגישות פחות ולא ניתן לדעת מראש מי יותר בסיכון. כתוצאה מכך, ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא לא לשתות אלכוהול בכלל במהלך ההריון. אישה צריכה לדעת שכשם שעליה ליטול תוסף חומצה פולית עוד לפני ההריון כך גם עליה להימנע מאלכוהול”.

ואם הרופא אומר שאפשר לשתות שתי כוסות יין בשבוע?

ד”ר סנצקי מבהיר כי המודעות לנזקי האלכוהול בהריון נמוכה בקרב רופאים, ואנשי מקצוע נוספים: “נושא קשת נזקי האלכוהול בעובר נחקר בתקופה המודרנית רק בארבעים השנים האחרונות, ואפילו במדינות המתקדמות השיח בנושא לא היה קיים עד לפני כמה שנים. גם בלימודי הרפואה עד לאחרונה לא דובר על הנושא הזה”.

כמה נשים בישראל שותות במהלך ההריון?

ד”ר סנצקי: “במחקרים שערכנו גילינו שכ-15% מהנשים ההרות (אחת מכל שבע נשים) שותות אלכוהול במידה זו או אחרת ואילו כאחוז אחד מהנשים ההרות שותות שתיה מסוכנת של 4 מנות אלכוהול באותו אירוע. על כל 170 אלף לידות שיש בשנה בארץ נולדים כ-170 ילדים שיסבלו מהתסמונת המלאה וכ-1700 ילדים שיסבלו מנזקים שונים של אלכוהול”.

איך יודעים אם התינוק נפגע מאלכוהול?

על פי ד”ר סנצקי , כאשר לא מדובר בתסמונת המלאה, לא ניתן לדעת זאת בוודאות ויש נזקים שמתגלים רק שנים לאחר הלידה. אם הורים חושדים בבעיה כלשהי, ניתן לפנות לאבחון במרפאה החדשה שנפתחה במרכז הרפואי שניידר (ראו מסגרת). בנוסף, במרכז הרפואי “אסף הרופא” נפתח לאחרונה שירות שמעניק מענה טלפוני לנשים ששתו בהריון ונשים מיניקות שרוצות לקבל מידע על הנקה ואלכוהול בטלפון 08-9779309. יש לציין בעת הפנייה כי מדובר בנושא שתיית אלכוהול בהריון או בהנקה.

אחרי הלידה, בהנקה, אפשר לשתות?

“באופן גורף, ההמלצה היא לא לשתות אלכוהול בזמן הנקה” פוסק פרופסור מתי ברקוביץ’, מנהל המרכז לייעוץ תרופתי במרכז הרפואי “אסף הרופא”. “אלכוהול עובר כמעט ב-100% מהדם לחלב האם ואז למעשה התינוק שותה אלכוהול דרך חלב האם. הסכנות לתינוק הן ירידה ברמת הסוכר בדם ולעיתים רחוקות יותר גם ישנוניות יתר, פרכוסים והפסקות נשימה. המוח ממשיך לגדול גם אחרי הלידה ואם האם המיניקה שותה אלכוהול לעיתים קרובות מדובר בעיכוב משמעותי בהתפתחות ובנזק עתידי למערכת העצבים שההשלכות שלו עלולות להיות חמורות.”

ומה תעשה מיניקה בחתונה משפחתית?

פרופ’ ברקוביץ’: “אם בכל זאת יש אירוע מיוחד, צריך להיניק לפני ששותים. חשוב לא לשתות כמות גדולה ולחכות 4 שעות בין השתייה לבין ההנקה הבאה כדי שריכוז האלכוהול בחלב יירד בינתיים. עם זאת, לאישה מיניקה מומלץ ביותר לא לשתות אלכוהול”.

בוקסה: חוששים שהילד נפגע מאלכוהול? מעכשיו יש לכם כתובת

ב-9.9.2013 בתאריך שנקבע כיום המודעות הבינלאומי לנזקי אלכוהול בעובר, הוקמה מרפאת מש”ב (מניעת שתיית אלכוהול בהריון) במרכז “שניידר” לרפואת ילדים. המרפאה, במימון הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, משמשת כמרפאה הארצית לאבחון, מעקב וטיפול בילדים שנחשפו לאלכוהול במהלך ההריון. כדאי גם לדעת שחלק קטן מהילדים המאומצים הם ילדים שאמהותיהם הביולוגיות שתו במהלך ההריון ואפשר להתייעץ עם המרפאה בעניין.

המרפאה כוללת את ד”ר יהודה סנצקי, שעומד בראשה, וכן צוות גדול שכולל את כל אנשי המקצוע בתחום התפתחות הילד: פסיכולוגיות, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ופיזיותרפיסטיות. ניתן לקיים אבחון ולקבל המלצות להמשך טיפול.

ד”ר סנצקי: “כמו בכל בעיה התפתחותית, גם אחרי חשיפה לאלכוהול טיפול משפר את היכולות של הילד. המוח אלסטי ולכן הוא יודע להשתקם ולהעביר תפקידים ממקום פגוע למקום לא פגוע. ככל שמטפלים מוקדם יותר בילדים שנחשפו לאלכוהול, הסיכוי לשיפור יהיה גדול יותר”.

ניתן להגיע למרפאה בכל גיל, עם טופס התחייבות מקופת החולים (“טופס 17”).

ליצירת קשר עם המרפאה ניתן לפנות בטלפון: 03-9253867.

 

ואם אני בכל זאת רוצה לשתות?

ד”ר פאולה רושקה נותנת טיפים לשתייה בטוחה ואחראית:

    •         שתי כמה שפחות, בתדירות הנמוכה ביותר.
    •         רק מגיל 24 בערך המוח מסיים את ההתפתחות שלו, וכדי לא לפגוע בו, כדאי לא לשתות לפני כן.
    •         שתי באופן אחראי: כדי שהאלכוהול יגיע לאט יותר לדם, חשוב לאכול מזון שומני (כמו זיתים או פיצוחים) לפני השתייה. הימנעי ממשקאות אלכוהוליים מוגזים כמו קאווה, כי הגז מזרז את ספיגת האלכוהול לדם ואל תשתי את כל הכמות בבת אחת (“שוט”) אלא בלגימות קטנות ואיטיות.
    •         העדיפי משקה שריכוז האלכוהול בו נמוך יחסית כמו בירה או יין לבן על פני משקאות חריפים כמו וודקה, ליקר או וויסקי.
    •         אל תשתי “שתייה בולמוסית” שמוגדרת כ-4 מנות אלכוהול באותו אירוע. מנה אחת של אלכוהול היא פחית בירה (330 מ”ל), כוסית יין (כ-150 מ”ל) או כוסית משקה חריף (כ-40 מ”ל).
    •         שתי רק בחברת אנשים שאת מכירה ובוטחת בהם כדי לא להעמיד את עצמך בסכנה לפגיעה.
  •         אם את מתכננת הריון, אל תשתי.

פורסם לראשונה ב”לאשה” 30.12.2013

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: