האם מותר לשתות אלכוהול בהנקה?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

כל ההריון שמרת ונמנעת מאלכוהול, אבל מה קורה אחרי הלידה? האם גם בהנקה צריך להימנע? באופן כללי, עדיף להימנע מאלכוהול בהנקה, אבל אפשר לשתות אם מתזמנים את ההנקה בהתאם. כך תעשי את זה:

עד כמה אלכוהול עובר בחלב?

ריכוז האלכוהול בחלב דומה לריכוז שבדם. אמנם התינוק היונק נחשף לחלק קטן ממה שהאם שתתה, אבל במיוחד בשבועות הראשונים לחיים, סילוק אלכוהול מהדם אצל תינוקות הוא בקצב איטי (מחצית מהקצב של מבוגר). המוח של התינוק ממשיך להתפתח גם אחרי הלידה ואלכוהול מגיע למוח ועלול להשפיע לרעה.

עד כמה אלכוהול בחלב אם מזיק?

יש דיווחים בספרות המדעית על השפעות שליליות מוכחות או אפשריות על תינוקות יונקים גם לאחר חשיפה לכמויות מתונות בלבד – פגיעה בהתפתחות המוטורית, שינויים בדפוסי השינה, ירידה בצריכת החלב (אלכוהול פוגע ברפלקס שחרור החלב אצל האם) וסיכון להיפוגליקמיה. אין תועלות ידועות לחשיפת תינוקות יונקים לאלכוהול.

אז אסור לי לשתות אלכוהול כל זמן שאני מיניקה? זה יכול לקחת חודשים או שנים!

אפשר לשתות אלכוהול אם מתזמנים את ההנקה כך שעד ההנקה הבאה האלכוהול יתפנה לחלוטין מהחלב ובמידת הצורך לשמור חלב שאוב שאפשר לתת אותו בזמן שאלכוהול עדיין לא התפנה.

איך יודעים כמה זמן לחכות?

כלל האצבע אומר שאחרי שתיית מנה אחת של אלכוהול (פחית/בקבוק בירה 5% אלכוהול, 140 מ”ל יין 11%, כ-40 מ”ל כוסית משקה חריף 40% אלכוהול) צריך להימנע מהנקה במשך 2-4 שעות.
כדי לדעת את הזמן המדוייק ביותר, צוות motherisk חישב כמה זמן צריכה לחכות אישה לפי משקל גוף והמנות ששתתה.
הטבלה המלאה מופיעה בקישור הזה.
כך למשל, תוכלי לראות בקישור שאחרי משקה אחד – אישה ששוקלת 59 ק”ג צריכה לחכות שעתיים ו-24 דקות עד שהאלכוהול ייעלם מהדם ואישה במשקל 90 ק”ג צריכה לחכות שעה ו-54 דקות – חצי שעה פחות.

הכי טוב הכלל שאם את לא שיכורה החלב שלך לא שיכור, לא?

האימרה הזאת מקובלת מאוד, ועם זאת היא לא מדוייקת. זאת משום שתחושה של שכרות היא תחושה מאוד סובייקטיבית. יש כאלה שירגישו שיכורות אחרי משקה אחד ויש כאלה שירגישו כך אחרי ארבעה משקאות. כפי שאפשר לראות בטבלה, לוקח זמן לאלכוהול להתפנות מהחלב ויש נשים שירגישו שהן לא שיכורות עוד לפני כן. לכן עדיף לא להסתמך על הכלל הזה.

אז אולי כדאי לשאוב ולזרוק את החלב אחרי שתיית אלכוהול?

השד הוא לא כמו שלפוחית השתן – בשתן שבשלפוחית מצטברים חומרים שהכליות פינו מהדם והם לא חוזרים לדם. בשד החומרים אינם כלואים, גם האלכוהול לא לכוד בחלב אלא יוצא ממנו כל הזמן כיוון שהוא עובר בדיפוזיה בחזרה לזרם הדם. אלכוהול מגיע לכבד ושם הוא עובר פירוק.
כך ששאיבה וזריקה של החלב לא יאיצו את היעלמות האלכוהול ממנו. גם לא שתיית מים או מנוחה, רק הזמן.

ומה עם בירה ללא אלכוהול?

גם אם בירה כזאת מכילה כמות קטנה של אלכוהול, הרי שהכמות הזאת תיעלם מהחלב תוך כשעה ובטוח פחות מהזמן שלוקח למנה אחת של אלכוהול להיעלם מהחלב. לכן אפשר לשתות ולחכות פחות זמן, אבל עדיף בכל מקרה לחכות ולא להיניק מיד אחרי השתייה.

בשורה התחתונה

שתייה של אלכוהול בהנקה באופן קבוע אינה הרגל בריא ומומלץ. עם זאת, את לא חייבת להתנזר לחלוטין, אלא לחכות את הזמן הנדרש מהשתייה ועד ההנקה הבאה. כדאי להעדיף משקאות עם ריכוז נמוך של אלכוהול ובכמות לא גדולה.

רוצה לדעת עוד על אסור ומותר בהנקה? מוזמנת להדרכה הדיגיטלית שלי “תזונה טובה בהנקה”.


המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: