איך התזונה משפיעה על פוריות הגבר?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

חם מהתנור:

הכי נצפים עכשיו

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

איך התזונה משפיעה על פוריות הגבר?

בכל פגישה חדשה עם מטופלת בהריון, אני שואלת אותה אם ההריון היה ספונטאני או בעקבות טיפולים. הסיבה שאני שואלת, היא כדי לבדוק אם יש לה תסמונת השחלות הפוליציסטיות, כיוון שיש לכך משמעות מבחינת התזונה שאתאים לה. יחד עם זאת, לפעמים ההריון הושג בעקבות טיפולים אך הבעיה היתה אצל בן הזוג. זה לא נדיר כל כך. הנתונים מצביעים על כך ש-50% מבעיות הפריון נובעות מסיבות שקשורות לגברים. מחקרים מהשנים האחרונות מראים ירידה מתמדת באיכות הזרע ובכמותו. משערים שיש לכך כמה סיבות סביבתיות, אחת מהן – לפחות כזו שבשליטה שלנו – היא התזונה.

השמנה

רקמת שומן מייצרת אסטרוגן, ולכן השמנה מעלה אצל הגבר את רמות האסטרוגן. השמנה גם פוגעת ברמת הטסטוסטרון אצל הגבר ולכן פוגעת במספר תאי הזרע המיוצרים ובתנועתיות שלהם. בדיקת מיקרוסקופ מראה שברים בדנ”א אצל תאי זרע של גברים עם BMI גבוה.
לכן, אם מתכננים הריון, כדאי להגיע במשקל הכי בריא שרק אפשר.
יש לכך השפעה גם בטיפולי פוריות: אצל בני זוג של נשים שעברו טיפולי IVF השמנה אצל הגבר היתה קשורה בסיכוי התפתחות נמוך יותר של העוברים וסיכוי נמוך יותר ללידה של ילד חי.

תזונה לקויה

קיימים מחקרים רבים על השפעת ויטמינים ספציפיים, מינרלים ספציפיים וקבוצות מזון מסויימות על איכות הזרע, אבל הם לא משקפים את המצב האמיתי כיוון שאנחנו לא אוכלים ויטמינים, אנחנו אוכלים אוכל. לכן מחקרים מהשנים האחרונות בודקים דפוסי תזונה, כלומר מכלול של פרמטרים שמאפיינים תזונה מסוג מסויים. למשל – תזונה ים תיכונית – שמאופיינת באכילה של ירקות ופירות, אגוזים ודגנים, שמן זית, קטניות ודגים, או תזונה מערבית – שמאופיינת באכילה של בשר אדום, קמח לבן, מעט ירקות ופירות ויותר סוכר.
במחקר שערכה הדיאטנית ד”ר מיכל אפרת הלפרט במסגרת עבודת הדוקטורט שלה (ופורסם בכתב העת היוקרתי Fertility and Sterility )גאווה ישראלית!), נבדקו 280 גברים בין השנים 2012-2016. הגברים מילאו שאלון הנוגע לדפוס התזונה שלהם ונבדקו דגימות הזרע שלהם מבחינת ריכוז, תנועתיות ומורפולוגיה (צורה תקינה). בסופו של דבר, דפוס התזונה שהראה את ההשפעה הטובה ביותר על איכות הזרע היה דפוס שנקרא AHEI (Alternative Healthy Eating Index) דפוס תזונה שהוגדר ככזה שמונע מחלות כרוניות. גברים שאכלו לפי הקריטריונים של דפוס התזונה הזה היו עם הבדל של כמעט 50% בריכוז הזרע.

דפוס תזונה כזה כולל:
לפחות 2.5 כוסות ירק ביום, לא כולל תפוחי אדמה
כ-2 כוסות פירות עם הקליפה ביום, לא מיץ
שקדים/אגוזים לא קלויים – לפחות 30 גרם ביום
קטניות – לפחות 30 גרם ביום
מוצרים מדגנים מלאים – כ-180 גרם ביום
צריכת שומן טרנס נמוכה מ-0.5 אחוזים מסך השומנים הנצרכים
חומצות שומן רב בלתי רוויות מעל 10 אחוזים מסך השומן הנצרך (נמצא למשל בטחינה, אבוקדו, דגים, אגוזים)
חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA מעל 250 מ”ג (ניתן להשיג באמצעות מזונות כמו דגים או אגוזים)
0-2 מנות אלכוהול ביום
להימנע לחלוטין מצריכת בשר מעובד
להימנע משתיית משקאות ממתוקים ומיצי פירות
להפחית את צריכת המלח בתפריט

תוצאות המחקר של ד”ר אפרת-אלפרט מצטרפות למחקרים נוספים שמצאו קשר בין תזונה ים תיכונית לאיכות טובה יותר של הזרע ומחקרים שמצאו קשר בין אכילת ג’אנק פוד לאיכות זרע פחות טובה.
ברור כמובן, שגם חוסרים תזונתיים יכולים לפגוע באיכות הזרע, ולכן אם מדובר למשל בגבר שמשמיט מהתזונה שלו קבוצה של מזונות מסיבה כלשהי, חשוב לוודא שמקבל את כל רכיבי התזונה בדרכים חלופיות.

השפעה אפיגנטית של התזונה

תזונה לקויה לא רק פוגעת באיכות הזרע אלא גם משפיעה באופן אפיגנטי על הדנ”א שבו. כלומר – משתיקה או מפעילה גנים. לכך יכולה להיות השפעה על הגנים של העובר לאחר ההפרייה ועל בעיות שונות. ההשפעה של התזונה “נרשמת” על חלבונים בשם היסטונים, עליהם מלופף הדנ”א מתאי הזרע. ההיסטונים האלה הופכים להיות חלק מכלל ההיסטונים עליהם מלופף הדנ”א של העובר, ובכך התזונה של הגבר יכולה להשפיע על העובר ואולי גם על הדורות הבאים.

השפעת התזונה על נוזל הזרע

התזונה גם משפיעה על הנוזל שבתוך תאי הזרע (הפלסמה). הנוזל הזה הוכח כמשפיע על התפתחות העובר והשליה וגם מתחיל תגובה חיסונית של מערכת הרבייה הנשית שחיונית לביסוס ההריון ושמירה עליו. 

החדשות הטובות הן שההשפעה על תאי הזרע היא הפיכה ברגע שהתזונה טובה יותר והמשקל בריא יותר. 

בשורה התחתונה

מכיוון שאיכות הזרע היא מדד לבריאותו של הגבר, כדאי לקחת בחשבון את החשיבות של הימנעות (או לפחות צמצום) של ג’אנק פוד ודגש גדול יותר על ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים, מזונות מן החי – במידה ושמן זית.  
המנגנונים המדוייקים של השפעת הסביבה על איכות הזרע עדיין לא פוענחו במלואם, 
אבל מה שבטוח הוא זה:
לגברים יש השפעה חשובה הרבה יותר ממה שחשבו בעבר.
חשוב לשמור על אורח חיים בריא לפחות 3 חודשים לפני ההריון. 
האמת? כדאי להתחיל כבר לפני גיל ההתבגרות, כיוון שאז מתחילים “להתעורר” התאים שמייצרים את תאי הזרע. אבל זה נושא לפוסט אחר.
בעתיד נבין טוב יותר מה בדיוק משפיע ואיך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר. 
בינתיים – פשוט תאכלו בריא, תתעמלו ותשמרו על משקל בריא.
(וגם – אל תעשנו וצמצמו אלכוהול)
צריכים הכוונה? כדאי תמיד להתייעץ עם דיאטנ/ית.

מקורות:


Lucas E.S., Watkins A.J. (2017) The Long-Term Effects of the Periconceptional Period on Embryo Epigenetic Profile and Phenotype; The Paternal Role and His Contribution, and How Males Can Affect Offspring’s Phenotype/Epigenetic Profile. In: Fazeli A., Holt W. (eds) Periconception in Physiology and Medicine. Advances in Experimental Medicine and Biology, vol 1014. Springer, Cham

Efrat M et al. Dietary patterns are positively associated with semen quality.
Fertility and Sterility. 2018;109:809-816
.