מה זה, בעצם, דיאטנית קלינית?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

בואו נעשה סדר: מה למדה דיאטנית קלינית ? מה ההכשרה שלה ולמה כדאי לבחור דווקא בה.

מהי, בעצם, דיאטנית קלינית ?

דיאטנית קלינית (או בשמה הרשמי “תזונאית דיאטנית”) היא אשת מקצוע בתחום התזונה, שהוא תחום פארא-רפואי. דיאטנית היא בוגרת תואר ראשון במדעי התזונה (B.Sc Nut.), לימודים שנמשכים שלוש שנים, ולאחר מכן, הכשרה מקצועית (“סטאז”) של חצי שנה בבית חולים ובמסגרת קהילתית (כמו לשכת בריאות או מרפאת קופת חולים) ובסיומו מבחן ממשלתי אשר מקנה לה רישיון עבודה ממשרד הבריאות שנקרא “תעודת תזונאי דיאטן”.

בבואכם לייעוץ אצל דיאטנית, חפשו אצלה את תעודת סיום התואר ואת תעודת התזונאי דיאטן.

איזה ידע יש לדיאטנית קלינית ?

תחום הדיאטטיקה שייך, למעשה, למדעי החיים. ולכן במהלך הלימודים לתואר הראשון, רוכשת כל דיאטנית ידע במדעי החיים ובחלק מתחומי הרפואה: ביוכימיה, ביולוגיה, גנטיקה, ביולוגיה מולקולרית, פתולוגיה וקליניקה של מחלות, פרמקולוגיה ועוד, שמהווים את הבסיס הביולוגי לתפקיד שהתזונה ממלאת בגוף במצבי בריאות וחולי. הבסיס הזה חיוני להבנת המדע שמאחורי התזונה ולבחירת העובדות האמינות מבין כל הידע הקיים היום בנושא, שחלק ממנו אינו נכון. חלק גדול מהלימודים מוקדש ללימודי התזונה עצמה ואף טכנולוגיה של מזון.

במהלך הסטאז’ רוכשת כל דיאטנית מיומנויות טיפול וידע נוסף לטיפול תזונתי במצבים של אשפוז ובקהילה.

בזכות כל הידע הזה, דיאטנית יכולה לתרגם עבורך את הידע המדעי להמלצות מעשיות: מה לקנות, מה להכין ומה לאכול.

ואחרי סיום הלימודים והסטאז’?

תזונה היא מדע אשר מתחדש כל העת ולכן כל דיאטנית צריכה להתעדכן באופן שוטף בחידושי המחקר המבוסס מדעית. דיאטניות רבות משתתפות בהשתלמויות רבות ובכנסים הרבים המתקיימים מדי שנה בארץ ובחו”ל. דיאטניות רבות ממשיכות ללמוד לתארים מתקדמים.

הכל טוב ויפה, אבל לפעמים כל הידע שבעולם לא מניע את המטופל/ת לבצע שינוי בהרגלי התזונה שלה.

כאן כדאי לדעת, שפרט לחידושים המדעיים, ומעל לכל, דיאטנית עוסקת בטיפול ולכן עליה לשכלל את היכולת שלה ליצור תקשורת בין-אישית אפקטיבית, טובה ויציבה עם המטופל כדי לסייע לו לערוך שינוי בחייו. זאת על ידי ניסיון שנצבר עם השנים ולימוד של גישות פסיכולוגיות שונות (מעגל השינוי, הגישה המוטיבציונית) וגם גישות הלקוחות מתחום האימון (קואוצ’ינג), הדמיון המודרך, NLP, הטיפול הדינאמי, CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי), קלפים טיפוליים ועוד.

כך שלמעשה הטיפול אצל דיאטנית הוא הוליסיטי במובן בו הדיאטנית מסייעת למטופל/ת לחבר בין עולם הנפש והרגש לעולם התזונה.

למה כדאי לבחור דווקא בדיאטנית?
1. 
דיאטנית היא אשת המקצוע המיומנת ביותר בתחום התזונה, היא עברה (וממשיכה לעבור) הכשרה מקיפה בתחום וההמלצות שלה מבוססות על הספרות המדעית העדכנית. בעידן בו נחשפים לכל כך הרבה מידע סותר ושגוי, הדיאטנית היא הסמכות להתייעץ איתה.

2. דיאטנית מתאימה לך תוכנית אישית: אחרי שהיא שומעת ממך על הרגלי האכילה שלך, ההעדפות שלך ועוברת על תוצאות בדיקות הדם שלך והאבחנות הרפואיות, היא נותנת לך המלצות שמיועדות לך בדיוק לפי הנתונים האישיים שלך ומסייעת לך להציב מטרות וליצור סדר עדיפויות כדי להשיג אותן.

3. דיאטנית עוזרת לך למנוע מחלות, ולטפל במחלות קיימות. במצבים של מחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, מחלות כליה, יתר לחץ דם, אלרגיות למזון, צליאק ועוד ועוד, יש צורך בתזונה מיוחדת וחשוב לדעת מה לאכול ומה לא מבלי להגיע לחוסרים תזונתיים (וגם שלא יהיה משעמם בצלחת).
4. דיאטנית היא אחת המלוות החשובות ביותר עבור כל מי שרוצה לעבור ניתוח בריאטרי (“ניתוח קיצור קיבה”), לשמור על ההישגים של הניתוח לאורך שנים ולא להגיע לחוסרים תזונתיים.

5. דיאטנית שמתמחה בהריון ואחרי לידה עוזרת לך לעבור הריון בריא כבר משלב תכנון ההריון. היום אנחנו יודעים שהבריאות בחיים הבוגרים מושפעת כבר מהתזונה של האם בהריון. דיאטנית תעזור לך להגיע למצב הכי בריא שיש לפני ההריון, לעבור את ההריון בבריאות עם עליה מומלצת במשקל ולחזור למשקל בריא לאחר הלידה תוך התחשבות בצרכים של ההנקה.

6. דיאטנית עוזרת לכם לעשות סדר בבית מבחינת האוכל ולגדל ילדים בריאים באווירה שפוייה ובריאה. בתקופה של השמנת ילדים מחד והפרעות אכילה מאידך, לפעמים חשוב להתייעץ כדי לקבל הדרכה נכונה לתזונה של ילדים ומתבגרים.
7. דיאטנית שמתמחה בגריאטריה יכולה לעזור לכם לטפל טוב יותר בהורים ובבני משפחה מזדקנים, עם דגש על הצרכים התזונתיים המיוחדים בשלב זה של החיים.

8. דיאטנית שמתמחה בתזונת ספורט יכולה לשפר את ההישגים הספורטיביים שלכם בלי להתפשר על הבריאות.

9. דיאטנית תלווה אותך לירידה בטוחה במשקל – בעולם מטורף של דיאטות מסוכנות ותכשירי דיאטות שבמקרה הטוב אינם יעילים ובמקרה הטוב פחות יכולים לפגוע בבריאות – דיאטנית משלבת בטיפול גם את הידע העדכני והמבוסס ביותר וגם מעניקה את התמיכה הרגשית שמסייעת לבצע את השינוי בהרגלי האכילה. כמו שאמרו לי פעם: “דיאטנית מתעסקת בתזונה אבל גם קצת פסיכולוגית וקצת רופאה”…

רוצים לדעת מה עושים בפגישות ייעוץ אצל דיאטנית קלינית? לחצו כאן

אולי יעניין אותך לדעת איך אני עובדת? לחצי כאן

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: