השפעת התזונה על איכות החלב

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

איך משפיעה התזונה על איכות החלב שלי?

 תת הוועדה לתזונה בהנקה ששייכת לועדת המזון והתזונה של המכון האמריקאי לרפואה (IOM), פירסמה דו”ח מקיף בשנת 1991 ובו ציינה בפירוש  שנשים מסוגלות “לייצר חלב בכמות ובאיכות מספיקים כדי לתמוך בגדילה ולקדם את בריאות התינוק, גם אם אספקת רכיבי התזונה של האם הנה מוגבלת” (למרות שהדו”ח הזה נכתב לפני שנים רבות, הוא עדיין מצוטט ונחשב עדכני). למרות זאת, הירידה במאגרים התזונתיים של האם היא סיכון עבורה אם לא מתבצעים מאמצים להשיג צריכה נאותה של מזון כדי למלא את המאגרים של האם, במיוחד של סידן, מגנזיום, אבץ, פולאט וויטמין B6.

חלב אם הוא חומר מורכב ביותר, שמכיל מאות רכיבים שכולם, עקרונית, יכולים להיות מושפעים מהתזונה של האם. עם זאת, חלק מהרכיבים מושפעים פחות מאחרים.

חלבונים

באופן כללי, רמת החלבון בחלב אינה מושפעת מהתפריט. ייתכנו השפעות בטווח הקצר, אך תת הוועדה קבעה כי הרכב חלב האם נשמר גם במקרים של צריכה תזונתית של מאקרונוטריאנטים בכמות נמוכה מהמומלץ.

פחמימות

 אין כל עדות לכך ששינויים בתזונה משפיעים על כמות הלקטוז בחלב.

שומנים

 סך כמות השומן כמעט אינה מושפעת מהתפריט. עם זאת, סוג השומן מושפע מהתזונה. כך למשל, רמות DHA בחלב גבוהות יותר אצל נשים שצריכת הדגים שלהן גבוהה יותר ואילו נשים שצורכות יותר שומן טראנס מייצרות חלב בעל רמות גבוהות יותר של שומן זה.

ויטמינים

 רמות הוויטמינים בחלב מושפעות מהתזונה, אך חלק מהוויטמינים רגיש יותר להשפעתה מאחרים. חשוב לדאוג למילוי מאגרי הוויטמינים אצל האם.

מינרלים

 רמת הסידן בחלב לא מושפעת מהתזונה, הריכוז בחלב של נתרן, אשלגן וכלור נקבע על ידי מפל פוטנציאל חשמלי ופחות מושפע מהתזונה.

ברזל: תכולת הברזל בחלב האם אינה מושפעת מתכולת הברזל בתפריט או בסרום של האם. עליה בצריכת ברזל מהתזונה שמעלה את הרמות בסרום לא מעלה את רמות הברזל בחלב. עם זאת, חשוב לשקם את מאגרי הברזל לאחר הלידה. להנקה יש אפקט חוסך ברזל: למרות שאובדן ברזל דרך החלב במהלך שישה חודשים של הנקה בלעדית שוות ערך ל-14% ממאגרי הברזל הממוצעים של האישה, זוהי רק כמחצית הכמות שאובדת בדרך כלל במהלך דימומי הווסת. כך שאם אין איבוד דם משמעותי בלידה, סך הדרישה לברזל במהלך ההנקה הינו מופחת כל עוד האישה עדיין במצב של אל-וסת, בהשוואה לצורך אצל נשים לא הרות ולא מיניקות. כאשר האישה חוזרת לקבל את הווסת, הצורך המשולב בייצור חלב ודימום הווסת יכול לדלל את מאגרי האם אם הצריכה מהתזונה נמוכה. סלניום, יוד, פלואור ומנגן – מושפעים מהתזונה של האם.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: