איך מאבחנים סוכרת הריון?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

היום מאבחנים סוכרת הריון בעזרת “שיטת שני השלבים”, למרות שהאמינות של השיטה הזאת אינה אידיאלית. מחקר מקיף מציע שיטה של שלב אחד שרגישה בהרבה, אך מצד שני תכניס למעגל הסוכרתיות יותר נשים, עם כל ההשלכות האישיות והמערכתיות-כלכליות שיש לכך. הנה כל מה שצריך לדעת:

סוכרת הריון כהזדמנות למניעה

אם חשבת שסוכרת הריון הוא משהו נקודתי שקורה בהריון וחולף לתמיד, כדאי שתדעי שיש לה משמעות רבה מעבר לכך. סוכרת הריון שאינה מטופלת משפיעה על העובר ומגדילה את הסיכון שלו להשמנה ולסוכרת במהלך החיים. גם הסיכון שלך לסוכרת סוג 2 בעתיד גבוה יותר מאשה שלא היתה לה סוכרת הריון.

תכירו מושג חדש – NCD שמו, ראשי תיבות של Non Communicable Diseases (מחלות לא מידבקות) ופירושו – כל המחלות הכרוניות – סוכרת, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס, סרטן, אלצהיימר, אסתמה, מחלות כליות, קטרקט ועוד. לאחרונה, מרגרט צ’אן, המנהלת הכללית של ארגון הבריאות העולמי, הגדירה את ה-NCD כ”אסון בהילוך איטי”, כיוון ששכיחות המחלות הללו רק הולכת ועולה בעולם.

 מה הקשר בין NCD לסוכרת הריון?

 היום יודעים שהמקור למחלות הללו יכול להיות כבר ברחם, וסוכרת הריון היא אחד הגורמים שיכולים לעשות זאת כי עובר שנחשף לסביבה לא בריאה ברחם נמצא בסיכון גבוה יותר להשמנה ולסוכרת בבגרותו ולמחלות שונות הנובעות מכך. כלומר, סוכרת הריון יכולה להוביל ל-NCD ובנימה חיובית יותר, טיפול בסוכרת הריון או מניעתה יסייעו למנוע את כל המחלות הללו.

 איך מאבחנים היום סוכרת הריון?

בישראל, כל הנשים ההרות עוברות בדיקת סקר לסוכרת (השם הלא רשמי שלה הוא העמסת סוכר או…המסת סוכר) שכוללת שתיית 50 גרם גלוקוז מומס במים (רצוי עם מיץ לימון) לא במצב של צום (אבל גם לא אחרי שאכלת עוגה) ובדיקת רמת הסוכר בדם כעבור שעה. אם הסוכר בדם מתחת ל-140, הבדיקה תקינה. אם הסוכר 140 ומעלה, צריך לעבור לשלב ב’ – שתיית 100 גרם גלוקוז מומס במים ומדידת הסוכר בצום, כעבור שעה, שעתיים ושלוש שעות. בצום הסוכר צריך להיות מתחת ל-95, כעבור שעה – מתחת ל-180, כעבור שעתיים – מתחת ל-155 וכעבור 3 שעות – מתחת ל-140. אם שני ערכים הם מעל לגבול, יש אבחנה של סוכרת הריון, והאשה צריכה להגיע בהקדם לדיאטנית להרכבת תפריט ולהתחיל למדוד את רמות הסוכר שלה במכשיר. אם תוך כשבוע הערכים לא מאוזנים, מתחילים בטיפול – תרופתי (כדור) או אינסולין. אם רק ערך אחד, האשה לא נחשבת כסוכרתית באופן רשמי, אבל מכיוון שסוכרת הריון היא רצף – היא אמורה להתחיל טיפול בדיוק כמו מי שהיו לה שני ערכים.

 מה הבעיה עם השיטה הזאת?

הבעיה היא, שהשיטה הזאת לא מבוססת מדעית! כן כן, שמעת נכון, השיטה הזו נבחרה כיוון שנמצא קשר בין התוצאות של הבדיקה הזו לבין סיכון לסוכרת סוג 2, 8 שנים לאחר ההריון. ואם זה לא מספיק, הרי שבמדינות שונות מאבחנים בדרך שונה (למשל, בהעמסה של 75 גרם ולא 100 גרם) ואין הסכמה כלל עולמית לגבי הדרך שבה כדאי לאבחן סוכרת הריון.

בגלל ההשלכות של סוכרת הריון, חשוב היה למצוא דרך חדשה לאבחונה.

 אז איך משנים את השיטה?

כדי לפתח דרך חדשה, יזם המכון האמריקאי לבריאות (ה-NIH) מחקר ששמו HAPO, ראשי תיבות של (בתרגום חופשי) “היפרגליקמיה (סוכר גבוה בדם) ותוצאות עגומות של ההריון”. המחקר בא לראשונה למצוא דרך לאבחן בצורה מדוייקת ומבוססת מדעית סוכרת הריון.

המחקר כלל למעלה מ-25 אלף נשים הרות מ-14 מרכזים רפואיים ב-9 מדינות (ארה”ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, סינגפור, הונג קונג, תאילנד, איי הודו המערבית וישראל). 2 מתוך המרכזים הרפואיים הללו הם מישראל (סורוקה ובילינסון). לאחר נשירות של נשים במחקר יש נתונים של 23316 לידות בעקבות הריון תקין ומתוכן – 3408 מישראל.

במחקר מצאו קשר ברור בין היפרגליקמיה (רמת סוכר גבוהה בדם) בצום לבין היפראינסולינמיה (רמת אינסולין גבוהה) אצל העובר. רמת אינסולין גבוהה אצל העובר גורמת למשקל לידה גבוה של למעלה מ-4 ק”ג – מה שנקרא מקרוזומיה.

למעשה, כל עליה של 5 מ”ג/ד”ל ברמת הסוכר בצום היתה קשורה בסיכון גבוה יותר למקרוזומיה, ואם בהעמסת ה-100 יש ערך אחד מעל הנורמה (לא נחשבת עדיין לסוכרתית, זוכרים?) הסיכון למקרוזומיה היה כמעט כפול לעומת מי שהבדיקה שלה היתה תקינה.

איך הציעו לאבחן סוכרת הריון?

על בסיס תוצאות מחקר HAPO השינוי הוא  לבצע בדיקה אחת – העמסה של 75 גרם גלוקוז. הערכים צריכים להיות – בצום – מתחת ל-92, כעבור שעה – מתחת ל-180, כעבור שעתיים – מתחת ל-153.

מה הבעיה בהצעה לשינוי?

אימוץ השינוי הזה יעלה את מספר האבחנות בישראל ב-50% ומ-6% מסך הנשים ההרות ל-9%. החדשות המרגיעות הן, שהנשים הנוספות שיאובחנו יהיו נשים עם רמה נמוכה יותר של סוכרת, והטיפול בה יהיה בעיקר שינוי אורחות חיים ולא יותר מכך. בישראל עדיין נהוגה דרך הבדיקה והאבחנה הישנות.

רוצה לדעת אם עשית את בדיקת ה-50 גרם כמו שצריך ולוודא שלא טעית?

זה עתה אובחנת עם סוכרת הריון ויש לך שאלות וספקות עד הפגישה עם הדיאטנית? כל התשובות כאן

מקור: חלק מהמידע בפוסט לקוח מתוך הרצאות שנכחתי בהם בכנס “הוועידה הלאומית לסוכרת” באוקטובר 2012.

איך מבצעים את בדיקת ה-100 גרם?

הצצה להדרכה שלי “הצילו! יש לי סוכרת הריון!”

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: