איך בדיוק אלכוהול פוגע בעובר? סיכום יום העיון השלישי בנושא נזקי אלכוהול בהריון, 9.9.15

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

ה-9.9 הוכרז כיום הבינלאומי להעלאת המודעות לנזקי צריכת אלכוהול במהלך ההריון. בין השנים 2013-2016 התקיים בכל 9 בספטמבר יום עיון בנושא מטעם משרד הבריאות. זהו סיכום הכנס משנת 2015:

הוזלת האלכוהול, נזק עצום לכולנו

יום העיון נפתח על ידי עו”ד איתן גורני, סמנכ”ל ומנהל בפועל של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול. יום לפני כן הודיעו על הוזלה במחירי האלכוהול בכך שבוטל מס הקנייה על אלכוהול, ועו”ד גורני התריע על כך שהדבר יגרום לעלייה בצריכת האלכוהול. לאחר ההתייקרות באלכוהול, רק 10% מבני הנוער בארץ צרכו 5 מנות אלכוהול לעומת 20% לפני ההתייקרות. ואכן, ב-11.1.16 התבשרנו שבעקבות הוזלת האלכוהול, תוך 4 חודשים זינקה צריכת האלכוהול בישראל, ובשנת 2015 היתה 26% יותר מאשר בשנה שלפניה.

אתגרים באבחון תסמונת האלכוהול העוברי

המרצה הראשון היה ד”ר אריאל טננבאום מהמרכז למחלות כרוניות בילדים, המרכז הרפואי הדסה, שהרצה על אתגרים באבחון תסמונת האלכוהול העוברי. ד”ר טננבאום סיפר שבשנות השבעים של המאה הקודמת נהגו לתת אלכוהול כתרופה נגד צירים מוקדמים, ושמחקר משנת 1975 טען ש”אין השפעות מזיקות” לצריכת אלכוהול בהריון. מעורר מחשבה לגבי ממצאי מחקרים בנושאים שונים שמתפרסמים כיום.

שכיחות ספקטרום נזקי האלכוהול (FASD)בארצות הברית עומד על 2-5% מכלל הילדים, ואילו ברוסיה מדובר בשכיחות של 58%. נתון מדאיג. בישראל השכיחות דומה לזו שבמערב אירופה ועומדת על כ-1% מכלל הילדים (זאת לפי נתוני מחקרים שנערכו בשיתוף פרופ’ יהודה סנצקי מבי”ח שניידר) המשמעות היא שכ-1760 ילדים בישראל נולדים מדי שנה עם ספקטרום נזקי האלכוהול. לקשת נזקי האלכוהול יכולים להיות 200-300 ביטויים גופניים והתנהגותיים שונים, והתופעות משתנות מאוד בין אדם לאדם. זאת לעומת תסמונת האלכוהול העוברית (FAS)שקל לזהותה כיוון שהיא מקרה קיצוני.

בשלב השאלות מהקהל שאלתי את ד”ר טננבאום מה עמדתו לגבי המלצה שנותנים לעיתים ליולדות לשתות כוס יין כשמתחילים הצירים. ד”ר טננבאום ענה שהוא מתנגד לכך, שהאלכוהול יכול לטשטש את היולדת ואת התינוק, שכדאי שיהיו בשיא עירנותם במהלך הלידה ואחריה.

איך האלכוהול פוגע במוח של העובר

פרופסור אשר אור נוי מנהל המעבדה לטרטולוגיה, הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה ירושלים, הסביר את המנגנונים בהם פוגע האלכוהול במוח העובר.

מתברר שאלכוהול הוא טרטוגן אוניברסלי. כלומר, מתן אלכוהול לכל עובר בעל חיים יגרום לפגיעה בהתפתחות המוח שלו. אלכוהול פוגע במערכת העצבים המרכזית, וכאשר הפגיעה מתרחשת בשלבי ההתפתחות המוקדמים שלה, חלה פגיעה בהתארגנות הכוללת של מבנים שונים בפנים.

כדי שהמוח יתפתח באופן תקין, צריכה להיות חלוקה של תאים, התמיינות שלהם, כולל התמיינות לתאי גליאה, יצירת מיאלין, יצירת נוירוטרנסמיטורים בכמות כזאת שיהיה שיווי משקל ביניהם, יצירת אקסונים, דנדריטים וסינפאסות. יש נדידת תאי עצב ממרכז המוח לקליפת המוח ותאי גליאה מכוונים אותם. אתאנול מפריע לכיוון הזה ומשפיעה באופן אפיגנטי על גנים שאמורים להתבטא בעיתוי מסויים ובסדר מסויים. רצף ביטוי הגנים בהתפתחות העובר הינו קריטי: צריך חלבון מסוים בעיתוי מסויים, וכשזה לא קורה, ההשפעה חמורה מאוד. אחד מהגנים החשובים נקרא sonic hedgehog (מה קדם למה, גילוי הגן או משחק המחשב על סוניק הקיפוד עם השיער הכחול?) והוא מקודד לחלבון שמופרש בשבוע 3-4 לאחר ההפרייה ויש לו תפקיד חשוב בהתפתחות המוח, העיניים והחלק המרכזי של הפנים. חשיפה של העובר לאתאנול בשלב כל כך מוקדם משנה את התבטאות הגן הזה ויכולה להביא למראה הפנים האופייני של תסמונת האלכוהול העוברי. אם החשיפה לאלכוהול מתרחשת מאוחר יותר, לא תהיה השפעה על הגן הזה, אבל יהיו השפעות אחרות.

השפעות נוספות של אתאנול הן תחרות על ויטמין A כך שלעובר אין מספיק ממנו. במקרה כזה, תוספת של הוויטמין מונעת את נזקי האלכוהול, כפי שנבדק בצפרדעים. אלכוהול גם מעלה סטרס חימצוני ויכול בכך לפגוע בעובר במנגנון הדומה לפגיעה של סוכרת בו.

בבעלי חיים מצאו שאלכוהול משנה התבטאות גנים שקשורים ליצירת נוירוטרנסמיטורים במוח, ומחקר ממרץ 2015 מצא שאלכוהול משפיע על מתילציה של גנים מוחתמים.

אלכוהול משפיע בכל שלבי ההריון. ההשפעה החמורה ביותר היא בשליש הראשון והנזק קשור לגיל העובר ומשך החשיפה. ככל שגיל העובר היה מוקדם יותר וכמות האלכוהול היתה גדולה יותר, כך הנזק שנגרם לו היה חמור יותר.

עישון של האם מחמיר את השפעות שתייית האלכוהול, השליה לא מגינה מפני אלכוהול והעובר לא מפרק אותו. המצב התזונתי של האם משפיע מאוד על סוג הפגיעה בעובר ועוצמתה, ולסביבה הביתית בה גדל הילד יש משמעות גדולה ביותר שיכולה לשפר משמעותית את התוצאות והתפקוד.

האם אפשר למצוא טיפול תרופתי לילדים עם תסמונת אלכוהול עוברי?

ד”ר מרסלו שפיץ פסיכיאטר ילדים ונוער, מנהל המחלקה להדרכת הילד במרכז הרפואי לגליל דיבר על טיפול תרופתי אצל ילדים ונוער שסובלים מקשת נזקי האלכוהול (FASD). רוב הילדים עם FASD מאובחנים תחילה בטעות כ-ADHD, אבל זהו רק סימפטום, וריטלין אינו הטיפול. לילדי  FASD יש היפרקינטיות – אי שקט מאז הלידה, ברמה שלא מאפשרת ישיבה לצפייה בטלוויזיה. מאפיין נוסף הוא אימפולסיביות – הילד מבין מה מותר ומה אסור, מה רצוי ומה לא, אבל בכל זאת יעשה מה שמרגיש באותו רגע שצריך לעשות כדי להשיג סיפוק מיידי. פנטזיות ושקרים הם כלי להתמודדות ולהסתגלות. קיימים גם ליקויים בארגון ובניהול זמן.

לבעלי FASD  יש יכולת אמפתיה אבל יש ליכולת הזאת חולשה בכך שברגע מסויים היא יכולה לא להתקיים. עם זאת, יכולת האמפתיה מאפשרת אבחנה מבדלת בין FASD לבין הפרעת אישיות גבולית.

הטיפול צריך להיות תומך ומכווין, גבולות נוקשים וברורים, הגברת פעילות ספורטיבית אתגרית, טיפול משפחתי, טיפול פסיכולוגי תמיכתי לטווח ארוך וטיפול תרופתי שמותאם אישית. בהרצאתו, פירט ד”ר שפיץ את סוגי התרופות השונים והשפעותיהן. מציאת טיפול מתאים היא תהליך ארוך והתוצאות אינן מושלמות, אך כן משפרות משמעותית את החיים.

בקרוב אפשר יהיה לדעת אם שתו אלכוהול גם זמן רב אחרי השתייה

דר’ קובי מילרד, מנהל המעבדה הביוכימית הרב-תחומית במרכז הרפואי זיו- צפת הציג מדד מעבדה חדש שנותן אינדיקציה לשתיית אלכוהול כרונית. כלומר, ניתן לגלות בבדיקת דם פשוטה צריכה של אלכוהול גם אם התבצעה ימים קודם לכן. המדד נקרא CDT, ראשי תיבות של Carbohydrate deficient transferrin, וזהו סוג של טרנספרין שרמתו עולה בעקבות צריכה של אלכוהול.

ולסיום

יום העיון הסתיים בדבריו של פרופ’ גידי קורן מאוניברסיטת טורונטו, מומחה בעל שם עולמי ו”האב המייסד” של תחום המודעות לנזקי האלכוהול בהריון, על כך שצריך יותר מיום אחד בשנה כדי להיות מודעים לנושא חשוב כל כך, ובהצגת סרטוני אינטרנט שמטרתם להעלות את המודעות, פרי עבודתם של סטודנטים במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, וחולקו פרסים לסרטונים הטובים ביותר.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: