אוכל שעושה חשק – מה הקשר בין תזונה לסקס?

עוד משהו שיכול לעניין אותך

כדאי לקרוא

פוסטים אחרונים

אובחנת עם סוכרת הריון? מזמינה אותך להדרכה שלי

הצילו! יש לי סוכרת הריון!
הדרכה אינטרנטית עד שתגיעי לדיאטנית

מין ואוכל הם שני צרכים בסיסיים שחיוניים להישרדות וקשורים יחדיו בקשר הדוק. מאז ומתמיד חיפשו גברים ונשים מזונות אשר יגבירו את התשוקה המינית, ישפרו את הביצועים ואפילו ישפרו את הפוריות. ההיסטוריה האנושית רצופה באיזכורים של מזונות שאמורים לעורר את החשק: בתנ”ך, בכתבים מתקופת הרומאים, במחזותיו של שייקספיר וגם בימינו אנו. מזונות אלו קיבלו את השם “אפרודיזיאקים” על שם אפרודיטה, אלת היופי והאהבה היוונית.

אילו מזונות צברו להם מוניטין של מעוררי תשוקה, והאם באמת כדאי לאכול אותם כדי להיכנס למצב הרוח המתאים לפני ההריון?

מה נחשב כאפרודיזיאק?

כמעט כל דבר אכיל נחשב כמזון מעורר תאווה בתקופה זו או אחרת מסיבות שונות:

תורת החתימות

“תורת החתימות” היא אמונה קדומה הגורסת כי צורת המזון מסמלת את תכונותיו ואת פעילותו. בהסתמך עליה, נחשבו שורש הג’ינסנג, שצורתו צורת אדם ושורש הדודאים, שצורתו דומה לירכיים של אשה, למזונות מעוררי תשוקה. הדודאים גם מוזכרים בתורה בספר “בראשית” כצמח שהביא ראובן ללאה, אמו, וסייע לה לפתות את יעקב למיטתה, מפגש שהביא ללידתו של יששכר.

כל מזון אשר מזכיר בצורתו את איבר המין הזכרי כמו גזר, מלפפון, בננה ואספרגוס או את האשכים, כמו בצל, נחשב אף הוא כמעורר תשוקה.

צדפות, פלפל, תאנה, רימון וכל פרי בשל אחר נחשבו כאפרודיזיאקים בגלל הדמיון שלהם לאיבר המין הנקבי.

חריף ואקזוטי

מזונות שאכילתם מלווה בתחושת חריפות, בהסמקה ובדופק מואץ נחשבו אף הם כמעוררי תאווה בגלל הדימיון בין התחושה שמתעוררת בעקבות אכילתם לבין עוררות מינית. כאן כלולים ג’ינג’ר, חרדל, פלפל חריף, קארי, חזרת, סחוג ותבלינים חריפים נוספים.

בנוסף, כל מזון נדיר או אקזוטי, או לפחות מזון שנחשב בעבר לכזה, נכנס מיד לרשימת המזונות הנחשקים: אננס, מנגו, שוקולד ואפילו תפוח אדמה, שנחשב נדיר בימים בהם הובא לראשונה מיבשת אמריקה. רוב המזונות הללו “ירדו מגדולתם” ברגע שפסקו להיות נדירים…

על אמונות, אלכוהול וארנבים

על פי אמונות שונות, גם אגוזים וזרעים שונים נחשבים כאפרודיזיאקים וגם מי ורדים.

שתייה של אלכוהול יכולה להכניס למצב הרוח המתאים, בעיקר בעקבות השפעתו ההשפעה המשחררת מעכבות. עם זאת, כמות גדולה מדי של אלכוהול פוגעת בתפקוד המיני ואלכוהול לכשעצמו אינו מומלץ לפני ההריון.

אנשים גם ייחסו סגולות לחלקי גוף של בעלי חיים שונים, במיוחד אלו שנחשבים פוריים ופעילים מינית במיוחד כמו ארנבים או עיזים. גם חלקים קצת פחות שגרתיים נחשבים בתרבויות שונות כמעוררי תשוקה כמו מוחות דרורים, לטאות ואבקה מקרן של קרנף, שקיבלה את התואר בגלל הדמיון בין הקרן לבין הפין.

  

האם זה עובד?

למרות ההילה המסתורית שאופפת את כל אותם מזונות שנחשבים מעוררי תאווה, אין לטענות בדבר יעילותם שום ביסוס מדעי. לא נערכו מספיק מחקרים בכלל ועל בני אדם בפרט, כדי לקבוע יעילות ובטיחות של מזונות או חומרים שבודדו ממזונות שונים ונחשבים כאפרודיזיאקים. המזונות היחידים שקשורים בעקיפין לתפקוד מיני תקין הינם המזונות העשירים באבץ: אגוזים, זרעים וצדפות: צדפה אחת מכילה למעלה מ-100% מהקצובה היומית המומלצת של אבץ לגבר. האבץ חיוני לייצור ההורמון הזכרי טסטוסטרון, שחשוב גם לתקינות החשק המיני אצל נשים. עם זאת, אם צורכים מספיק אבץ מהמזון ממילא, הרי שעודף של אבץ שיתקבל מאכילת צדפות לא יהפוך אף אחד למאהב-על…

מחקר מעניין נוסף,שנערך בארצות-הברית, בדק השפעה של ריחות שונים על העוררות המינית של גברים ונשים. העוררות נבדקה על ידי מידת זרימת הדם לאיברי המין שלהם. גברים, מסתבר, מתגרים משילוב בין ריח של לוונדר לבין ריח של פשטידת דלעת, ונשים לעומתם מחבבות במיוחד ריחות ממתקים ומלפפון.

משערים כי הריחות המועדפים הזכירו לאנשים את ילדותם ובכך תרמו לתחושת רוגע ולהסרת עכבות שמשפרים את מעשה האהבה.

למרות הכל, קשה מאד להתעלם מההשפעה הפסיכולוגית שיש למזונות הנחשבים כאפרודיזיאקים: אם אדם מאמין שמזון מסויים אכן יגביר את החשק המיני שלו, סביר להניח שהוא יחוש בשיפור, ועל כך כבר נאמר שאיבר המין החשוב ביותר הוא המוח.

האפרודיזיאק הטוב ביותר

מעורר התשוקה הטוב ביותר הוא פשוט תפריט בריא. אכילה לא מסודרת, הכוללת בעיקר מזונות מעובדים עשירים בשומן ובסוכר, יכולה לפגוע בבריאות, בתפקוד הכללי ובתפקוד המיני בפרט. תפריט עשיר מדי בשומן עשוי אף לגרום לירידה ברמת הטסטוסטרון בדם אצל גברים. לעומת זאת, כאשר התפריט מספק לנו את כל רכיבי התזונה בעקבות אכילה מגוונת של מזונות מכל קבוצות המזון, הגוף יכול לתפקד בצורה הטובה ביותר בכל התחומים, גם בין הסדינים.

מקורות לקריאה נוספת:

  

Nordenberg T. Looking for a libido lift? The facts about Aphrodisiacs. US Food and Drug Administration, FDA Consumer, January-February 1996.

http://www.cfsan.fda.gov/~dms/fdaphrod.html accessed at 7/11/2005.

Sandroni P. Aphrodisiacs past and present: a historical review. Clinical Autonomic Research 2001;11:303-307.

Meikle AW et al. Effects of a fat-containng meal on sex hormones in men.Metabolism. 1990 Sep;39(9):943-6.

המשיכי לקרוא מאמרים נוספים בנושאי תזונה בהריון: