המדריך השלם לתזונה בהיריון

הספר !!! למידע ולפרק חינם לחצו על התמונה

הספר

רוצה לאכול בריא בהריון, לפניו ואחריו? הרשמי כאן לסדרות טיפים שיגיעו לתיבת הדואר שלך אחת לשלושה ימים.

שם:
דוא"ל: 
 מתכננת הריון
 בשליש הראשון
 בשליש השני
 בשליש השלישי
 אחרי לידה
 טיפים על תזונה בריאה

לעולם לא אעביר את כתובת המייל שלכם לאף אחד בשום מצב. כן אשמח לשלוח לכם עדכונים על תוכן בעל ערך מתוצרתי.

9 טיפים לתכנון הריון בריא

מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית

טיפים לתכנון הריון בריא

 

בכל שנה מציינים את ה-16 בפברואר כתחילת שבוע המודעות לתכנון הריון בריא.

הנה כמה טיפים חשובים שפרסמתי בשנתיים האחרונות בתאריכים הללו בדף הפייסבוק שלי:


1. קחי תוסף חומצה פולית. כן, גם אם את אוכלת מזונות שמכילים את הוויטמין הזה. המינון המומלץ הוא 400 מק"ג, אך במקרים מסויימים (כולל BMI מעל 30) יש צורך במינון גבוה יותר של 5 מ"ג (5000 מק"ג).  
לחומצה הפולית יש פעילות חשובה במיוחד דווקא בשלב בו את לא יודעת שאת בהריון (התעלה העצבית של העובר נסגרת ביום ה-21-28 לאחר ההפרייה) ולכן חשוב לקחת אותה כבר בשלב תכנון ההריון.

 

2. גשי לרופא/ת המשפחה שלך ובקשי הפנייה לבדיקות דם מקיפות.
אילו בדיקות? כדאי להדפיס:
כימיה כללית
פרופיל שומנים
ויטמין B12
פריטין (מאגרי ברזל)
ותפקודי בלוטת התריס
כך תוכלי לדעת אם הכל תקין או אם יש משהו שכדאי לטפל בו עוד לפני ההריון, ולהתחיל את ההריון בצורה הטובה ביותר.


3. כדאי להתחיל פעילות גופנית באופן קבוע, כדי שתוכלי להמשיך איתה גם בהריון עצמו. קל יותר ובריא יותר להמשיך בהריון פעילות שאת רגילה לה עוד מלפני כן. רצוי שתהיה זו פעילות שאין בה סכנת נפילה או חבלה לאזור הבטן, כדי שתוכלי להמשיך אותה בבטחה עד הלידה.

 

4. אל תשתי אלכוהול. בכלל. 
כן, גם אם את לא בהריון עדיין. 
למה? כי ייתכן מצב בו תהיי בהריון ועדיין לא תדעי על כך. ואם תשתי, את עלולה לעשות זאת בדיוק בשלב בו מתפתחות כל המערכות של העובר.
אלכוהול הוא חומר מסוכן מאוד לעובר המתפתח, ובמיוחד למוח שלו. 100% ממה שאת שותה יגיע אליו. גם כמויות קטנות עלולות לגרום לנזק. 
בנוסף, אלכוהול פוגע בחומצה הפולית, אחד הוויטמינים החשובים ביותר בשבועות הראשונים של ההריון ובכלל.


5. להתחיל לאכול בריא ומסודר.
נכון, את עוד לא בהריון, אבל כבר עכשיו חשוב לאכול בריא, 
וארוחות מסודרות הן אלף בית של תזונה בריאה.
כדאי גם שתדעי, שהמחצית הראשונה של המחזור - עד הביוץ, 
(מה שנקרא "השלב הזקיקי") הוא שלב שבו הביצית המתפתחת גדלה ועוברת שינויים,ורגישה למחסורים תזונתיים.


6. צמצמי את כמות הקפה בפרט וקפאין בכלל.
(אם את לא שותה קפה, תה, קולה, דייאט קולה, משקאות אנרגיה או שוקולד, את יכולה לדלג)
מחקרים מצאו קשר בין צריכת קפאין של 500 מ"ג ומעלה, כמות שנמצאת בכ-5 כוסות קפה, לבין סיכון גבוה יותר להפלות.
אם את מאלו ששותות לפחות 5 כוסות קפה ביום,התחילי לצמצם בהדרגה ל-2-3 כוסות ביום.

 

7. שימי לב לתרופות ולתוספים שאת לוקחת. 
האם יש משהו מיותר? האם לקחת על דעת עצמך משהו מהתוספים או התרופות שללא מרשם?
אם את מתכננת הריון, כדאי להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת שלך לגבי בטיחות השימוש בהריון. 
אפשר גם להתקשר למרכזים טרטולוגיים ולברר. הנה לדוגמא הטלפון של המרכז לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות: 02-5082825

 

 

8. אם היתה לך סוכרת בהריון הקודם, קחי בחשבון שבהריון הבא היא יכולה לחזור, ואפילו בשלב מוקדם יותר. לכן חשוב להתכונן בעזרת אכילה בריאה ופעילות גופנית, וחשוב לא פחות - לבצע בדיקת גלוקוז בצום ובדיקת המוגלובין A1C שתתן מדד לאיזון הסוכר שלך. 
ואם יש עוד זמן, כדאי לבצע העמסה של 75 גרם גלוקוז, כפי שמומלץ שתבצעי מדי שנה, כדי לוודא שהכל תקין. 

 

9. הטיפ הזה מיועד הפעם לגברים: 
נכון שהאשה היא זו שנושאת את ההריון, אבל גם לגבר יש אחריות גדולה ב-50% מהדנ"א שהוא תורם לעובר. 
מה מומלץ לגברים לעשות בזמן שמתכננים הריון?

  • להפחית אלכוהול
  • להפחית עישון – חומרים רעילים יכולים להגיע לנוזל הזרע (מתכות כבדות! ניקל וקדמיום) ומשם גם לביצית המופרית
  • גם חשיפה לרעלים שונים פוגעת בדנ"א. 
  • לישון טוב, להפחית סטרס במידת האפשר
  • לאכול בריא 
  • לא לצרוך תרופות לא נחוצות, בטח שלא סטרואידים לבניית שרירים
  • להגיע למשקל תקין: באחד המחקרים בדקו את הקשר בין מדד ה-BMI, (מדד שמציין דרגת משקל), לבין איכות הזרע. במחקר בו בדקו 500 גברים, נמצא שככל שה-BMI והיקף המותניים היו גדולים יותר, כך עלה אחוז הגברים עם נפח, ריכוז וספירת זרע שלא היו תקינים. ההסבר הוא שבהשמנה יש פחות טסטוסטרון. וכמובן, גם תת משקל עלול לפגוע באיכות הזרע.


רוצה לדעת עוד?
מוזמנת לקרוא את הספר שלי "המדריך השלם לתזונה בהריון"

להצטרף לדף הפייסבוק שלי
ולהירשם לסדרת טיפים בנושא הכנה להריון וכך להצטרף לקהילת המנויים שלי בקישור הזה.