המדריך השלם לתזונה בהיריון

הספר !!! למידע ולפרק חינם לחצו על התמונה

הספר

רוצה לאכול בריא בהריון, לפניו ואחריו? הרשמי כאן לסדרות טיפים שיגיעו לתיבת הדואר שלך אחת לשלושה ימים.

שם:
דוא"ל: 
 מתכננת הריון
 בשליש הראשון
 בשליש השני
 בשליש השלישי
 אחרי לידה
 טיפים על תזונה בריאה

לעולם לא אעביר את כתובת המייל שלכם לאף אחד בשום מצב. כן אשמח לשלוח לכם עדכונים על תוכן בעל ערך מתוצרתי.

10 הטעויות הקריטיות בהאכלת תינוקות

מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית

הגעתם לגיל שאפשר להתחיל מזון מוצק? הגעתם לציון דרך חשוב עבורכם ועבור התינוק שלכם. זהו הזמן בו אתם יוצרים את מערכת היחסים בינו לבין אוכל ואכילה ובאפשרותכם להשפיע על הרגלי האכילה שלו לכל החיים. זהו הזמן בו אתם גם מתחילים לבצע מדי יום בחירות חדשות שיכולות להשפיע על הבריאות שלו בעתיד וחשוב לדעת כיצד לעשות זאת נכון.

בתקופה שבה אחד מכל ארבעה ילדים מוגדר כילד שמן חשוב להקנות לתינוק הרגלים בריאים כבר מהטעימה הראשונה כדי להגביר את הסיכוי שלו לחיים בריאים. כידוע, קל הרבה יותר למנוע מאשר לטפל. הנה 10 טעויות קריטיות אך נפוצות, שהורים רבים עושים, בעיקר מחוסר ידיעה. בדקו את עצמכם, ואם צריך – תקנו. בלי שיפוטיות ובלי רגשות אשם:

 

1.      להאכיל בכוח

אחד הפחדים הגדולים שלנו כהורים הוא שהתינוק לא יאכל כלל או שלא אוכל מספיק. מכאן יכול להיווצר מצב שבו הורים מכניסים את האוכל בכוח לפיו של התינוק או גורמים לו לפתוח את הפה בתחבולות שונות.
מה הטעות כאן?
האכלה בכוח היא חוויה קשה ומשפילה עבור התינוק. אסור להכניס דבר לפיו של התינוק מבלי שיסכים לכך. לתינוקות יש יכולת לווסת את כמות האוכל שהם אוכלים לפי איתותי הרעב והשובע שלהם, והתערבות בכמויות שאוכל עלולה לשבש את היכולת הזאת ולהוביל בהמשך להפרעות אכילה.

כך מתקנים: העניקו לתינוק כמה שיותר עצמאות ושליטה במסגרת היכולות המתאימות לגיל שלו. אם הוא בן חצי שנה, קרבו אל פיו את הכפית עם המזון וחכו שיפתח את פיו, ורק אז הכניסו אותה. אם הוא כבר יכול לאכול בעצמו "מזון אצבעות" תנו לו להתנסות בהאכלה עצמית.  

 

 

2.      לא לאפשר לתינוק להתלכלך

האכלת תינוקות כרוכה בלא מעט לכלוך. יש הורים שהלכלוך מפריע להם מאוד ולכן הם מונעים מהתינוק מהתינוק להתלכלך בכך שהם מחזיקים את הידיים שלו ולא מאפשרים לו לגעת במזון או מאכילים אותו באמבטיה.

מה הטעות כאן? כדי שתינוק יוכל ללמוד להאכיל את עצמו הוא חייב להתאמן. במהלך האימונים הוא מתלכלך, אבל ההתנסות הזאת חשובה מאין כמוה כדי לפתח ולשכלל את מיומנויות האכילה שלו, לחוש את המרקמים ולחוות את האוכל כחוויה רב חושית.
כך מתקנים:
מתגברים על הרתיעה מלכלוך ומאפשרים לתינוק לגעת באוכל. אפשר להלביש לו סינר או גופיה שממילא מלוכלכת ובקיץ אפשר להאכיל אותו בלי חולצה. אם תרצו, אפשר לפרוש עיתון מתחת לכיסא האוכל (או לאמץ כלב, שישמח לחסל את השאריות).  

 

3.      להציע אוכל כל הזמן

לאורך השנים פגשתי הורים שהאכילו את התינוקות שלהם לעיתים קרובות מאוד, לפעמים הם לא פרשו נכון את האיתותים של התינוק ונתנו אוכל כתגובה לבכי באופן קבוע. לרוב התלונה שלהם היתה שהתינוק לא אוכל מספיק.
מה הטעות כאן?
האכלה מתמדת לא מאפשרת לתינוק לפתח תחושת רעב, וכך הוא אוכל כמויות קטנות מדי. כמו כן, הצעה של אוכל כשהתינוק אינה רעב יכולה לגרום לתינוק לסרב, ובצדק, ואז ההורים עלולים להילחץ ולנסות להאכיל אותו בכוח.

כך מתקנים: חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות ועל זמנים קבועים של ארוחות, פחות או יותר. אל תאכילו בין הארוחות.

 

4.      לתת מזון מרוסק בבקבוק

בשלבים ההתחלתיים של המעבר למוצקים, יש הנותנים את המרק הטחון, הפירות או הדייסה הסמיכה בבקבוק. כנראה מתוך חשש שהתינוק לא אוכל מספיק ומרצון שהתינוק יאכל יותר.
מה הטעות כאן?
אכילה מכפית היא אבן דרך בהתפתחות התינוק. היא מצריכה שימוש בשרירים אחרים בפה, שרירים שהתפתחותם חיונית לדיבור תקין. חשוב מאוד להתחיל להרגיל את התינוק לאכול בכפית.

כך מתקנים: תנו את האוכל בכפית. נכון, זה ממושך יותר ובהתחלה התינוק אוכל מעט, אבל זו הדרך היחידה. 

 

5.      להפוך כל ארוחה לקרקס
כמעט אין הורה שלא מצא את עצמו מקפץ, שר, או מעלה מחזמר קטן מתישהו בזמן הארוחה של התינוק. הבעיה מתעוררת כשכל ארוחה מצריכה תוכנית אומנותית נרחבת שכזאת ולא יכולה להתקיים בלעדיה.
מה הטעות כאן?
התינוק צריך ללמוד לאכול ללא הסחות דעת (גם הטלוויזיה צריכה להיות סגורה) כדי שיוכל להתרכז באכילה ולווסת את כמות האוכל לפי איתותי הרעב והשובע שלו. מובן שאפשר ואף רצוי לשיר לתינוק וחשוב לשוחח איתו, אבל שילוב לא נכון של משחק ואוכל גורם לתינוק לבלבל בין שתי הפעולות האלו ויכול להיות גם פתח למאבקי כוח ומניפולציה (התינוק לא יסכים לאכול אלא אם יציגו בפניו).

כך מתקנים: מורידים את מינון ה"פירוטכניקה" ומתמקדים בשיחה עם התינוק ושירים רגועים.

 

6.      היעדר סדר יום וארוחות מסודרות
החיים שלנו עמוסים מאוד, והחיים עם תינוק כרוכים בעבודה רבה. נדמה שעדיף לחטוף משהו כדי להשקיט את הרעב ואנחנו עלולים למצוא את עצמו (ואת התינוק שלנו) אוכלים בצורה לא מסודרת.
מה הטעות כאן?
אכילה לא מסודרת יוצרת תחושת חוסר ודאות אצל התינוק, והוא עלול להיות רעב מאוד ולא נינוח בזמן הארוחה ובהמשך להפוך לפעוט שאוכל כמויות גדולות מדי כדי לא להיות רעב.

כך מתקנים: האחריות שלנו כהורים היא לדאוג לארוחות מסודרות. נכון, זו טרחה, אבל היא חיונית לבריאות שלנו ובתור שכזאת, כדאי שנציב אותה בראש סדרי העדיפויות שלנו. כך נוכל למצוא לכך זמן.

 

7.      להפסיק להציע מזון שנדחה אחרי פעם אחת
לפעמים הורים ממהרים לתייג את התינוק כ"לא אוהב ירקות" למשל, כיוון שלאחר שהציעו אותם לתינוק בפעם הראשונה הוא לא התלהב או סרב לאכול אותם.
מה הטעות כאן?
הימנעות מהצעה חוזרת של מזונות תצמצם מאוד את מגוון המזונות שאוכל התינוק. מכיוון שתזונה בריאה היא תזונה מגוונת, יש כאן סכנה לחוסרים תזונתיים. אגב, ממתקים וחטיפים יתקבלו בשמחה כבר מהפעם הראשונה כיוון שמתכננים אותם בצורה שתגרום לנו ממש להתמכר אליהם.

כך מתקנים: מחקרים מראים שלעיתים דרושים עשרות ניסיונות של חשיפה חוזרת כדי שהתינוק יסכים לאכול מזון חדש. אל תתייאשו. המשיכו להציע.

 

8.      לתת שתיה מתוקה במקום מים

תה לתינוקות שמכיל סוכר, מיץ או אפילו קולה. יש תינוקות שמקבלים אותם כיוון שהוריהם חושבים שכך ישתו יותר.
מה הטעות כאן?
המשקה היחיד שתינוק אמור לקבל (פרט לחלב אם או תמ"ל) הינו מים. משקה ממותק מציף את פיו בסוכר וגורם לעששת, גורם לצריכה מיותרת של קלוריות ויוצר מצב שבו יהיה קשה יותר להרגיל אותו לשתות מים בעתיד. מחקרים רבים הוכיחו את הסכנות בשתיה ממותקת לבריאות ומשרד הבריאות ממליץ להימנע מכל המשקאות הללו בקרב תינוקות.

כך מתקנים: מתעקשים על מים. גם אם התינוק לא מתלהב, לא מותרים. בסופו של דבר הוא ישתה.

 

9.      לחשוף לממתקים וחטיפים
תינוקות רבים מדי כבר אוכלים חטיפים מלוחים ומתוקים. יש הורים שחושבים שהתינוק ממש זקוק למזונות הללו.
מה הטעות כאן?
ממתקים וחטיפים הם "ג'אנק פוד", מזון שעשיר בעיקר בסוכר או בשומן ו/או במלח ולא תורם ויטמינים ומינרלים לתזונת התינוק אלא קלוריות בלבד, ותופס בקיבת התינוק מקום של אוכל בריא יותר. בנוסף, החטיפים הללו עלולים להוביל לאכילת יתר ולהשמנה. גם אם הם מועשרים בוויטמינים, המקור האמיתי לוויטמינים צריך להיות אוכל "אמיתי". משרד הבריאות ממליץ להימנע מחטיפים כאלה לפני גיל שנה.

כך מתקנים: פשוט לא חושפים את התינוק למזונות הללו.

 

10.  לעשות פרצוף נגעל מהאוכל
נכון, המרק הטחון או רסק הפרי לא נראים אטרקטיביים כל כך, למרות שהם טריים וטעימים. אם יש לכם רתיעה אישית מאיך שנראית המנה ואתם מעווים את פניכם בתגובה, אתם עושים טעות.
מה הטעות כאן?
התינוק סומך עליכם, מסתכל עליכם ולומד. מהעווית פנים של גועל הוא מבין שהאוכל לא טעים והוא עלול לסרב לאכול אותו.

כך מתקנים: זוכרים שלא אומרים איכס על אוכל? ברור שלא נותנים לתינוק אוכל לא טעים וחשוב מאוד לטעום את האוכל תמיד לפני שמגישים אותו לתינוק, אבל במסגרת המעבר למוצקים חשוב להציע מגוון גדול של מזונות, שביניהם יש אולי כאלה שאתם אוהבים פחות ועדיין חשוב להציג אותם. וגם אם אתם נרתעים ממראה של עיסה טחונה, למרות שהטעם שלה מצויין, התגברו על הרתיעה וחייכו, ספרו לתינוק עד כמה האוכל טעים ובקיצור fake it till you make it.  

 

 

 

 

Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net