המדריך השלם לתזונה בהיריון

הספר !!! למידע ולפרק חינם לחצו על התמונה

הספר

רוצה לאכול בריא בהריון, לפניו ואחריו? הרשמי כאן לסדרות טיפים שיגיעו לתיבת הדואר שלך אחת לשלושה ימים.

שם:
דוא"ל: 
 מתכננת הריון
 בשליש הראשון
 בשליש השני
 בשליש השלישי
 אחרי לידה
 טיפים על תזונה בריאה

לעולם לא אעביר את כתובת המייל שלכם לאף אחד בשום מצב. כן אשמח לשלוח לכם עדכונים על תוכן בעל ערך מתוצרתי.

ההנקה והבריאות שלך

מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית

 

להנקה יש השפעות על הבריאות שלנו, שמשום מה לא מרבים להזכיר, אך ראוי לתת להן מקום של כבוד במערכת השיקולים הכלולים בבחירה להיניק. אגב, מה שפחות ידוע הוא, שההשלכות הבריאותיות של ההנקה נמשכות גם שנים אחרי שהפסקת להיניק. הכל, מתוך נייר העמדה החדש של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממאי 2012:

 

השפעות בטווח הקצר לאחר הלידה

בטן שטוחה יותר

ההורמון אוקסיטוצין, שמופרש בזמן ההנקה גורם לכיווץ הרחם (קצת כואב בימים שאחרי הלידה, אבל שווה את זה) ומחזיר אותו מהר יותר לגודלו המקורי ולבטן שטוחה יותר תוך זמן קצר יותר.

 

חופש מהמחזור

 הנקה מלאה ובלעדית גורמת לאל וסת (היעדר מחזור) שיכולה להתמשך בין חודשים מספר לכשנה וחצי. זאת משום שפרולקטין, הורמון ההנקה, מדכא ביוץ. מעבר לפסק הזמן שמתקבל בברכה, היעדר הדימומים מונע איבוד מיותר של ברזל. עם זאת, לא מומלץ להסתמך על הנקה כאמצעי מניעה יחידי.

 

סיכון מופחת לדיכאון

מחקרים שנערכו על קבוצות של נשים שילדו באותו זמן הצביעו על עליה בשכיחות דיכאון שלאחר לידה אצל אימהות שלא היניקו או שגמלו את התינוקות תוך זמן קצר לעומת מיניקות.  

 

עזרה בהרזייה

הנקה "שורפת" כ-500 קלוריות ביום ויכולה לסייע בחזרה למשקל המקורי. עם זאת, חשוב לזכור שזו אינה תרופת פלא להרזייה, חשוב לאכול נכון ולעסוק בספורט וגם לעליה במשקל בהריון יש השפעה. 

 

השפעות לטווח ארוך

הפחתת סיכון לסרטן השד

כשהסטטיסטיקה כיום היא שאחת מכל שבע נשים (וחצי, נו באמת) בישראל תלקה במהלך חייה בסרטן השד, נראה שכדאי לעשות כל מה שבשליטה שלנו כדי לצמצם את הסיכון ללקות בו. מזה שנים ידוע על קשר בין הנקה לסיכון נמוך יותר לסרטן השד: מחקרים מצאו שכל שנה של הנקה שאשה צוברת במהלך חייה מפחיתה את הסיכון לסרטן השד (בעיקר במהלך גיל הפוריות) ב-4.3%. על פי נתון אחר, משך מצטבר של הנקה מעל 12 חודשים קשור בירידה של 28% סיכוי לסרטן שד ושחלות. כמובן, הנקה היא לא תעודת ביטוח מוחלטת מפני סרטן שד, חשוב להמשיך ולהיבדק באופן סדיר אצל כירורג שד ולמרבה הצער, יש נשים שאובחן אצלן סרטן שד במהלך ההנקה ודווקא בגלל ההנקה לא נבדקו. לכן חשוב להיות ערניות לכל שינוי בשד ולא לייחס אותו אוטומטית להנקה אלא לגשת להיבדק. עם זאת, כשסוקרים אוכלוסיות גדולות מגלים שהנקה מפחיתה את הסיכון ללקות במחלה.

 

סיכון מופחת לסוכרת

מניעת סוכרת – לפי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, בישראל 2012 יש כחצי מיליון חולי סוכרת סוג 2 מאובחנים, כחצי מיליון טרום סוכרתיים (לפחות)  ושכיחות הסוכרת רק הולכת ועולה. נשים נפגעות ממנה יותר: סוכרת היא סיבת המוות השלישית בארץ אצל נשים, ויותר נשים נפטרות מסוכרת מאשר גברים. מתברר שכל שנה של הנקה מפחיתה את הסיכון ללקות בעתיד בסוכרת סוג 2 ("סוכרת מבוגרים") ב-8% בממוצע. אגב, למרבה הצער, השפעה זו אינה קיימת אצל נשים שהיתה להן סוכרת הריון.

 

סיכון מופחת לדלקת פרקים

ככל שמשך ההנקה המצטבר לאורך השנים רב יותר, כך פוחת הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית (רומטואיד ארטריטיס). אצל נשים שהיניקו בסה"כ יותר מ-12 חודשים הסיכון למחלה פוחת ב-20% לעומת נשים שהיניקו פחות מכך, ואילו עבור נשים שמשך ההנקה המצטבר אצלן היה ארוך יותר מ-24 חודשים, הסיכון ירד ב-50%.

 

סיכון מופחת ללחץ דם גבוה

משך הנקה מצטבר של 12 עד 23 חודשים מפחית ב-11% את הסיכון ללחץ דם גבוה.

 

הפחתת סיכון למחלות לב

לנשים שצוברות לאורך חייהן משך הנקה כולל של שנה עד שנתיים יש 10% סיכון פחוÌת למחלות לב וכלי דם לעומת נשים שמיניקות פחות משנה.

 

סיכוי טוב יותר לכולסטרול נמוך

12 עד 23 חודשים של הנקה לאורך החיים מפחיתים ב-19% את הסיכון לרמות גבוהות של כולסטרול בדם.

 

 

 

 

מקור לקריאה נוספת:

 


 American Academy of Pediatrics, Policy Statement. Breastfeeding and the use of human milk. Pediatrics 2012;129:e827-41