המדריך השלם לתזונה בהיריון

הספר !!! למידע ולפרק חינם לחצו על התמונה

הספר

רוצה לאכול בריא בהריון, לפניו ואחריו? הרשמי כאן לסדרות טיפים שיגיעו לתיבת הדואר שלך אחת לשלושה ימים.

שם:
דוא"ל: 
 מתכננת הריון
 בשליש הראשון
 בשליש השני
 בשליש השלישי
 אחרי לידה
 טיפים על תזונה בריאה

לעולם לא אעביר את כתובת המייל שלכם לאף אחד בשום מצב. כן אשמח לשלוח לכם עדכונים על תוכן בעל ערך מתוצרתי.

הפרסומת של נוטלה והאמת התזונתית

מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית

16.8.2010

 

 

הפתגם אומר "אם תחזור על שקר מספיק פעמים, כולם בסוף יחשבו שהוא אמת", ובדיוק בו נזכרתי כשצפיתי בפרסומת החדשה של ממרח נוטלה.

הנה אמא ושני ילדיה הצוהלים שיושבים בשמחה לשולחן ארוחת הבוקר המלא כל טוב: ירקות, לחמים, פירות ומיץ תפוזים. ממש ארוחת בוקר של בית מלון, בדיוק כמו שאוכלים בכל בוקר בכל בית בישראל. האם מספרת שחשוב לה שהילדים יאכלו ממרח נוטלה כחלק מארוחת בוקר מאוזנת וברקע רואים את הילדים אוכלים – נכון! לחם עם נוטלה. המסר המובלע: לחם עם ממרח שוקולד הוא ארוחת בוקר מאוזנת. אולי אם נאמר את זה מספיק פעמים אנשים יתחילו להאמין בזה.

כאן כבר התרגזתי, גם כדיאטנית וגם כאמא.

 

מה בעצם מכיל ממרח נוטלה?

 

על פי הנתונים שמפורטים באתר  foodsdictionary.co.il ממרח נוטלה מכיל:

סוכר, שמן צמחי, אגוזי לוז (13%), אבקת קקאו דל שומן (7.4%), אבקת חלב רזה (5%), אבקת מי גבינה, חומר מתחלב (לציטין סויה), חומר טעם וריח (ונילין).

כידוע, סדר הרכיבים ברשימה מציין בתחילתה את הרכיב שכמותו במוצר היא הגבוהה ביותר ולאחר מכן בסדר יורד את אלה שכמותם נמוכה יותר. המסקנה: כשאתם (והילדים שלכם) אוכלים נוטלה, אתם אוכלים קודם כל סוכר. כן, זה הרכיב העיקרי. אחריו – שמן צמחי. שמן צמחי נשמע כמו משהו די תמים אבל ברוב המקרים מדובר בשמן סויה שהוא גם הזול ביותר (גידולי הסויה מסובסדים בארצות הברית) ולא מהמשובחים מבחינת הרכב חומצות השומן שבו: הרבה מאוד אומגה-6. בנוסף, על פי אתר האינטרנט האמריקאי של נוטלה, הממרח מכיל גם שמן דקלים, אחד המקורות הבודדים לשומן רווי מן הצומח. כן, אותו שומן שמומלץ לצרוך ממנו הכי פחות בגלל הקשר שלו לטרשת העורקים ומחלות לב וכלי דם. עוד נחזור לשומן הזה בהמשך.

הלאה: אגוזי לוז – הפרסומת מתפארת ב-97 אגוזי לוז בצנצנת בת 750 גרם. יפה מאוד ושונה לטובה מממרחים אחרים, אבל נלוז הנסיון להבליט אותם ואת אבקת החלב הרזה כאילו הם הרכיב העיקרי במוצר, במיוחד לאור העובדה שרוב הממרח הוא בעצם סוכר ושומן.

 

כעת, נראה מה הסימון התזונתי שלו. שוב באדיבות אתר  foodsdictionary.co.il:

 

המוצר מכיל 31 אחוזי שומן, והשומן הרווי ממקודם? הוא מהווה שליש ממנו, כלומר 10 אחוזים מהמוצר מכילים שומן רווי, פי עשרה יותר מחזה עוף למשל!

והסוכר? 56 אחוזים מהמוצר.

אני חוזרת: לפי הפרסומת אפשר לחשוב שאנחנו מקבלים אגוזים ואבקת חלב רזה. בפועל, מקבלים מוצר ש-87 אחוזים ממנו הוא שומן וסוכר.

 

מה זה בעצם תפריט מאוזן?

 

תפריט מאוזן או ארוחה מאוזנת הם כאלה שמכילים מקור לפחמימה – רצוי פחמימה מורכבת שמקורה בדגנים מלאים או קטניות. מקור אחר יכול להיות פירות אך הכוונה אינה לסוכר, מקור לחלבון, מקור לשומן – בעיקר שומן חד בלתי רווי וירקות.

אז לא, לחם עם שוקולד אינם ארוחת בוקר מאוזנת. ממרח שוקולד, כמו כל ממתק אחר אפשר לשלב במידה במסגרת תפריט מאוזן (ובעולם אידיאלי – בכלל לא לאכול אותם). תראו לי משפחה אחת שאוכלת מגוון של ירקות ופירות בארוחת הבוקר שלה כדי לאזן את ממרח השוקולד, נו באמת.

בסדרה המצויינת "על המשקל" ששודרה לפני כמה שנים בערוץ 10, הראתה מיקי חיימוביץ' שרוב הילדים בכיתה בה צילמו הביאו כריכים עם ממרח שוקולד לבית הספר כארוחת עשר. זה מעציב מאוד, כיוון שהנה הוחמצה עוד הזדמנות לאספקת רכיבים שהגוף ממש צריך כדי לגדול. חברים, כמאמר פתגם נוסף, "אפשר לעבוד על חלק מהאנשים חלק מהזמן, אבל אי אפשר לעבוד על כל האנשים כל הזמן", ממרח שוקולד הוא בגדר ממתק, לא ארוחה, אל תנסו להציג אותו כמשהו שהוא לא.

 

 Image by Suat Eman / FreeDigitalPhotos.net